Saturday, June 25, 2011

Mencintai Setulus Hati | Kisahnya bermula seorang lelaki separuh umur itu duduk di atas katil menemani isterinya sehingga menghembuskan nafasnya yang terakhir. Mencintai isteri sepenuh hati sudah menjadi satu komitmen, apabila dia dibelenggu ketakutan terhadap nyawa sendiri yang telah lama menghantuinya. Dia cuba mempersiapkan diri dan sentiasa berusaha melayan isterinya dengan baik kerana isterinya sedang sakit. Sabar kerana kasih sayang yang tidak terkira diberikan kepada












Mencintai Setulus Hati | Kisahnya bermula tentang Lelaki separuh umur itu duduk di atas katil menemani isterinya sehingga menghembuskan nafasnya yang terakhir. Mencintai isteri sepenuh hati sudah menjadi satu komitmen, apabila dia dibelenggu ketakutan terhadap nyawa sendiri yang telah lama menghantuinya. Dia cuba mempersiapkan diri dan sentiasa berusaha melayan isterinya dengan baik kerana isterinya sedang sakit. Sabar kerana kasih sayang yang tidak terkira diberikan kepada isteri kerana dia dan anak-anaknya benar-benar merasakan kasih sayang isteri dan ibunya yang tidak sedikit pun melukakan hati mereka. Walaupun dia menderita kesakitan, kata-kata dan sikapnya begitu lembut dan dia tidak pernah marah.







Lelaki itu mencintai setulus hati kepada isterinya setelah menjadi komitmen, ketika dirinya didera dengan ketakutan hidup sendiri yang telah menghantui dirinya sejak lama. Ia berusaha untuk mempersiapkan dirinya dan selalu berusaha untuk melayani isterinya dengan baik kerana menderita sakit. Kesabarannya kerana kasih sayang yang tidak terkira yang diberikan kepada isterinya kerana dia dan anak-anaknya benar-benar merasakan kasih sayang isteri dan ibunya yang tidak sedikit pun menyakiti mereka. Walaupun dia menderita kesakitan, kata-kata dan sikapnya begitu lembut dan dia tidak pernah marah. Sehingga itu apa yang dikhuatiri berlaku, serangan penyakit yang tidak dapat dibantu oleh doktor dan hospital dengan peralatan moden, meragut nyawa isterinya. Dia berasa terkejut dan hancur dengan pemergian isterinya. Dia jatuh pengsan beberapa kali, menjadi lemah dan tidak berdaya selepas dia pergi. Sebagai seorang suami, dia berasa seperti kehilangan benda yang paling berharga dalam hidupnya dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan.



Dia memandang anak-anaknya yang sedang membesar dengan sedih dan menangisi pemergian ibu mereka yang sangat menyayangi mereka, tetapi mereka lebih hancur dengan keadaan dia tidak lagi mengambil berat tentang mereka, tidak lagi menjaga apa-apa termasuk. menjaga dirinya. Setiap hari dia semakin banyak duduk dan setiap kali dia melihat foto di dinding, air matanya mengalir dengan bebas. Dia masih menyiram buku, objek kegemaran, tumbuhan di halaman rumah. Selain itu, haiwan kesayangannya itu seolah-olah mengingatkannya tentang gosokan tangan yang lembut.Dia tidak mahu mengalihkan semua objek atau apa-apa yang berkaitan dengan isterinya. Perasaan kehilangan itu menyebabkan dia tidak lapar dan dahaga, membuatkan badannya lemah dan tidak bersemangat untuk bekerja. Dalam kesendirian dia tertanya-tanya, 'Jika Allah begitu baik, mengapa membiarkan kita kehilangan orang yang kita sayang? Mengapa kebahagiaan keluarga kami begitu singkat?











Ia menatap anak-anaknya yang tumbuh besar begitu sedih dan menangisi kepergian ibu yang begitu menyayangi mereka namun mereka lebih terpukul melihat keadaan dirinya yang tidak lagi memperdulikan mereka, tidakk lagi mengurus apapun termasuk mengurus dirinya sendiri. Tiap hari ia lebih banyak duduk dan setiap kali memandangi poto-poto yang menempel didinding, air matanya mengalir deras. Buku-buku, benda kesayangan, tanaman dihalaman tetap disiraminya. Juga binatang peliharaan kesayangannya seolah mengingatkan lagi usapan tangan yang lembut, Ia tidak mau memindahkan semua benda atau apapun yang berkaitan dengan istrinya. Perasaan kehilangan telah membuatnya tidak lapar dan haus membuat tubuhnya menjadi lemah dan tak bergairah untuk bekerja. Dalam kesendirian dirinya bertanya-tanya, 'Bila Allah Maha Baik mengapa membiarkan kami kehilangan orang yang kami cintai? Mengapa kebahagiaan keluarga kami begitu singkat?


Ketika keadaan sudah sedemikian parah dan ia ditengah keterpurukannya, sampai kesempatan mengenal orang yang mengalami hal yang sama di Rumah Amalia, kehilangan orang yang dicintainya, menanggung beban yang berat. Akhirnya ia menemukan dirinya sendiri dan bisa mengatasi rasa perih akibat orang yang dicintainya. Ia menyadari bahwa Allah telah menganugerahkan cinta dan kasih sayang pada istrinya, rasa cinta itulah yang menguatkan dirinya agar tetap menjalankan tugasnya sebagai seorang ayah bagi anak-anaknya dan bagi sesama dengan aktifitas sosialnya. Kenangan indah akan orang yang dicintainya tetap disimpannya dan sebagai penyembuh bagi dirinya. Rasa perih, kesepian dan kesendirian perlahan-lahan telah mencair, ia memperoleh makna hidup yang membuatnya semakin bijak dan lebih mendekatkan diri kepada Allah Subhanahu Wa Ta'ala.





Next article Next Post
Previous article Previous Post