Wednesday, May 20, 2015

author photo
Resepi Kerabu Pauh | Assalamualaikum... Hai semua harap sihat la ya..Hari ini Cik Ash nak kongsi cara-cara membuat kerabu pauh atapun Mangga.


Sekarang ini musim buah pauh a.k.a buah mempelam kan... sedap nya dapat makan buah pauh ni rasa masam gitu.. buah pauh epal Cik Ash paling  suka makan.. tak ada jumpa lagi buah ni kat sini.. macam orang mengidam pulak hahahaha... jangan salah fikir yang Cik Ash dah mengandung ya.. belum ada rezeki lagi untuk mengandung ni..Ok berbalik apa yang Cik Ash nak share ni berkenaan dengan resepi Kerabu Pauh ya..


Resepi Kerabu Pauh

2 biji Buah Pauh
6 Ekor Ikan Kembung ekin guna
2 ulas Bawang Putih
1 ulas Bawang Besar
Sedikit halia
1 sudu teh lada hitam
1 mangkuk santan
Gula secukup rasa
garam secukup rasa


Cara-cara membuatnya

1. Buah Pauh atau mangga dibuang kulitnya dan diparut. ketepikan
2.Bawang Besar dan lada hitam di tumbuk halus
3. Masukkan isi ikan yang dibuang tulang ke dalam bahan tumbuk dan tumbuk lagi lumat.
4. Apabila bahan ditumbuk sudah lumat satukan kedalam satu bekas, Gaul ke bersama dengan mangga yang diparut dan Gaul hingga sebati..
5. Kemudian masukkan santan dan perasakan dengan gula dan garam secukup rasa.. tambah kepedasannya boleh letak cili padi ya... ekin tak letak pun huhuhu..

Ok la bila dah siap kerabu pauh tu boleh makan dengan nasi panas-panas kan..bertambah-tambah la bila makan kerabu tak ada lauk lain pun tak pe la.. hihihihi, nak tengok resepi kerabu yang  boleh tengok dekat Kerabu Pauh a.k.a Mangga, Resepi Kerabu Belimbing Buluh, Resepi Kerabu Jantung Pisang Dan Pucuk Tere.




This post have 16 komentar

avatar
sitirohaida delete May 20, 2015 at 9:38 AM

sedapnya kerabu mangga...mabless klu makan gitu je

Reply
avatar
Amelia delete May 20, 2015 at 4:39 PM

oh my, kerabu!!! saya suka kerabu mangga. tapi x dan nak buat sendiri lg

Reply
avatar
Siti Yang Menaip delete May 20, 2015 at 11:09 PM

org klantan panggil pauh kan ? hehehe.. dulu taktau gak.. krabu daaaapnye. tp kalo CT makan saja pun da sedap da.. lagi2 yg lemak manish..

Reply
avatar
Jari Manis delete May 21, 2015 at 8:08 AM

pernah buat kerabu mangga ni tapi x pernah letak ikan...so boleh try resipi nih

Reply
avatar
Cik Ash delete May 21, 2015 at 11:51 AM

Sama.la..kak.ekin pun.suka

Reply
avatar
Cik Ash delete May 21, 2015 at 11:53 AM

Yup.org kelantan panggil pauh ... makan.saja.boleh jah.. dah jemu.mkn.mcm.tu kam tu yh ubah...

Reply
avatar
Scdha Sein (SS) delete May 22, 2015 at 5:29 AM

Baru buah mangga dipanggil buah pauh...he he he...

Reply
avatar
Scdha Sein (SS) delete May 22, 2015 at 5:30 AM

SS pernah rasa yg letak isi ikan... Memang sedap...

Reply
avatar
Cik Mimie delete May 27, 2015 at 1:39 PM

x buat kerabu..Cicah dgn kicap cmpur gula pun dah sedap dah..hehee :)

Reply
avatar
wardahannesa delete May 28, 2015 at 7:23 AM

@Cik Mimie wardah pun salu makan makan macam tu sahaja. hihi colek org kelate panggil

Reply
avatar
wardahannesa delete May 28, 2015 at 7:24 AM

kerabu mangga penah makan tapi jarang2.. sedap jugak hihi

Reply
avatar
Cik Ash delete May 28, 2015 at 3:42 PM

Kak ekin mkn saja pauh tu

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post