-->
banner

Teman Hebat

TERBARU BY CIK ASH

Friday, July 10, 2015

author photo
Resepi Nasi Tumpang Kelantan | Assalamualaikum.. Hai korang semua apa khabar, cik ash harap semuanya sihat walafiat ya.

goole images

google images

Dekat bawah cik ash kongsikan cara nak buat nasi tumpang kelantan.. simpan dalam blog mana taw kalau teringin nak buat boleh rujuk sini hihihihi... 


Bahan-bahannya
1. Beras
2. Ikan Kembung
3. Bawang Merah
4. Bawang Putih
5. Lengkuas
6. Ketumbar
7. Kunyit/Serbuk Kunyit
8. Cili Kering
9. Santan
10. Gula Melaka/Manisan
11. Garam
12. Asam Keping
13. Serunding Daging/Ikan
14. Telur
15. Udang jika ingin dimasukkan sebagai samba
16. Daun Pisang

Gulai ikan:
1/2kg Ikan Kembung/Selar ~Direbus dengan sedikit garam dan asam keping
Kuah Gulai:
10 ulas Bawang Merah
1inci Lengkuas
2 ulas Bawang Putih
1 sudu teh Ketumbar
1 inci Kunyit/1 sudu Serbuk kunyit
5 tangkai cili kering ~(dimesin halus)
250gm Santan (Tp belilah extra, Just in case
Gula Melaka/Manisan (‘Nisey’ orang kelantan panggil
Garam
Asam Keping

Cara-caranya lebih kurang nak buat Masak Lomak Cili Api.. tidak perlu tumis.
Untuk nak buat Gulai Udang.. Resipinya sama, cuma letak lebih sikit gula Melaka/manisan tu.. Kalau gulai Udang kena manis sikit.
Bila gulai dah hampir masak, boleh letak cili merah/cili hijau untuk ambik bau wangi dia.

Untuk Nasi dia.. Sukatan dan cara buat tu lebih kurang nasi impit.. cuma kena kacau lebih sikit sampai nasi betul-betul kering dan tidak berbiji-biji.Cara nak bungkus:Daun pisang dilayur atas api dan dikelongsor macam mamak jual kacang
1st layer : Nasi
2nd Layer : Serunding daging/ikan
3rd layer : Nasi
4th Layer : Lauk Gulai Ikan/Udang
5th Layer Nasi
6th layer : Telur Dadar
7th Layer : Nasi.

* Masa masukkan nasi tu, kenalah tekan-tekan sikit biar jadi padat..

your advertise here

This post have 21 komentar

avatar
Dunia Zumal delete July 11, 2015 at 2:59 AM

Macam tu rupanya nasi tumpang...

Reply
avatar
Scdha Sein (SS) delete July 11, 2015 at 5:40 AM

SS harap kalu SS ke Klante nanti... SS boleh test rasa nasi tumpang ni... Macam unik je... Aduss...

Reply
avatar
sofieadie delete July 11, 2015 at 3:58 PM

pergh...macam sedap je..teringin nak rasa...

Reply
avatar
Cik Ash delete July 11, 2015 at 9:01 PM

Ha ah mcm tu la... Best mkn taw

Reply
avatar
Cik Ash delete July 11, 2015 at 9:01 PM

Blog kak D ada tunjuk kan hihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 11, 2015 at 9:02 PM

Harus cuba SS nasi tumpang ni

Reply
avatar
Farrah MF delete July 11, 2015 at 9:21 PM

Dari dulu teringin nak makan nasi ni tapi belum ada rezeki. Berkenan dengan bentuknya :)

Reply
avatar
Jari Manis delete July 12, 2015 at 10:26 PM

pernah baca dalam entri Deanna..beliau mkm semasa trip kelantan tu

Reply
avatar
Jari Manis delete July 12, 2015 at 10:27 PM

x pernah mkn lagi..nampaknya kalau nk rasa perlu ke kelantan lah cari Ekin hihhi

Reply
avatar
Sha Mohamed delete July 13, 2015 at 2:57 PM

Teringin nak makan.. Cam kena gi umah Ekin jer.. hehehe

Reply
avatar
izzeyda delete July 13, 2015 at 3:58 PM

baru tau bahan-bahan untuk nasi tumpang.. nampak menyelerakan..

Reply
avatar
adianiez AIDA delete July 14, 2015 at 9:01 AM

menarik nyer.
aida x pernah jumpa lagi ni walaupun da byk kali naik kelantan :)
sgt menarik...

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:01 PM

Sangat sedap rasa sekali nak lagi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:01 PM

Kak farah buat sendiri la resepi dah ada tu hihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:02 PM

Yup betul tu blog kak D ada tunjuk nasi tumpang ni

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:03 PM

Sis JM buat la resepi di atss tu hihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:04 PM

Ekin duk dikedah x dapat nak rasa trringin nak buat tapi xtaw bila... ngidam mkn nasi tumpang x lepas lg nin.. mcm org ngandung dah ni

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:05 PM

Bahan2 penarik selera tu

Reply
avatar
Cik Ash delete July 28, 2015 at 1:05 PM

Nasi tumpang waktu pagi jah ada jual hihihi

Reply
Next article Next Post
Previous article Previous Post

Advertisement

Themeindie.com