Tuesday, October 6, 2015

author photo
Kari Ayam Tanpa Santan




Hai u all.. seperti biasa la entri autopost ni jangan marah ya.. nampak tak gambar kat atas tu... itu la Kari Ayam Tanpa Santan. Untuk menjaga kesihatan kan hihihi. 

Nak buat kari ayam ni pun mudah sangat taw.. jom usha resepi kat bawah ni

Resepi Kari Ayam Tanpa Santan

Bahan-bahan 
10 ketul Ayam 
1 labu bawang besar (dimayang)
2 ulas bawang putih (dimayang)
1 labu bawang besar (dikisar)
1 inci halia (dihiris nipis) 
Sedikit garam
Serbuk kari daging 
sedikit 4 sekawan 
Air asam jawa

Cara membuatnya:
1. ayam digaulkan dengan garam dan digoreng didalam minyak.. setelah nampak ayam sudah kuning di angkat dan ketepikannya

2.  Panaskan minyak dalam kuali , bila minyak dah panas tumis la bawang putih, bawang besar,halia dan 4 sekawan,daun kari tu hingga naik bau...masukkan rempah kari daging tu bagi dia pecah minyak taw.

3. Bila dah pecah minyak tu masukkan air sedikit asam jawa, ayam , garam dan sedikit perasa.. kalau rasa ok masak sampai mendidih la.. 

4. Boleh dihidang dengan nasi panas bersama dengan sambal nasi berlauk kelate dan acar timun mentah..

This post have 27 komentar

avatar
PeRdU cINta delete October 6, 2015 at 9:53 AM

Bagusnya kari tanpa santan ni..lambat basi..

Reply
avatar
Farrah MF delete October 6, 2015 at 10:45 AM

Kat rumah akak memang selalu buat kari tanpa santan begini. Cuma akak tambah sedikit serbuk jintan manis, jintan putih & buah tomato. Nanti ekin cubalah. Lagi terangkat rasanya :)

Reply
avatar
Murni Alysa delete October 6, 2015 at 11:21 AM

tak pernah lagi masak kari tanpa santan..kena cuba ni

Reply
avatar
Amelia delete October 6, 2015 at 12:50 PM

oh, ada juga rupanya kari ayam tanpa santan. haha. nanti boleh cubalah. selama ni asyik pakai santan je

Reply
avatar
Nora Karim delete October 6, 2015 at 12:58 PM

Pernah juga masak macam ni... (^_^)

Reply
avatar
Zafirah Kama delete October 6, 2015 at 1:07 PM

Kari ayam tanpa santan tak pernah buat..

kari ikan, selalulah..

sebabnya, malas nak keluaq pi beli santan... ngeh2

Reply
avatar
cikpinz delete October 6, 2015 at 1:55 PM

Wah tengok gambar pun dah menyelerakan..

Reply
avatar
Cik Ash delete October 6, 2015 at 4:37 PM

Ok nanti ekin cuba akak tq taw... hihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete October 6, 2015 at 4:39 PM

Hihihihi perghhh memey sedap la

Reply
avatar
Dunia Zumal delete October 6, 2015 at 5:17 PM

Kurang lemak dan menyihatkan nie ^-^

Reply
avatar
Cik Mimie delete October 7, 2015 at 1:01 PM

Wah, macam sedap je :) boleh cuba nanti..

Reply
avatar
adianiez AIDA delete October 7, 2015 at 2:09 PM

mak mertua aida panggil kari tanpa santan ni = kari keling :)
mak pula panggil = tumis berempah

apapun, ada ke takde ke santan, sedap!
lelebih kalau la dpt amik semangkuk ekin punyer tu.

Reply
avatar
dear anies delete October 7, 2015 at 9:21 PM

Rajinnya dia....

Selalu kami pggl kari ni kari mamak... ;)

Reply
avatar
Siti Yang Menaip delete October 9, 2015 at 11:32 AM

ehehhe santan dok santan.. janji sodap laalala..

Reply
avatar
Jari Manis delete October 12, 2015 at 8:36 PM

sis JM kalau masak kari mmg x letak santan tp letsk air asam jawa cuma ayam tu x pernah goreng dulu. Pasni nk try goreng ayam tu dulu pastu baru masak

Reply
avatar
Jari Manis delete October 12, 2015 at 8:37 PM

kalau deanna kari baca entri nanges sbb kari masakan kegemaran jgn dia terliur je tgk kari ayam ni hiksss

Reply
avatar
Unknown delete October 20, 2015 at 11:14 AM

org kata kari mamak
dulu mak ajar masak kari mmg tak pakai santan
dan mase kecik2 dulu tak tau pon yang kari tu kene letak santan
tp kalu ayu masak gulai gune susu sejat je
tak gune santan pon

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post