Sunday, January 3, 2016

author photo
Kek Guna Pemanggang Ajaib | Pernah tak korang terfikir pemanggang ajaib rupanya boleh bakar kek juga la. Kiranya pertama kali percubaan Cik Ash kek guna pemanggang. Alhamdulilah menjadi juga.





Entri untuk tahun lepas punya tapi  terupload tahun baru hihihi...aritu cari kek guna pemanggang ajaib wah teruja nak cuba buat dan hari ini Cik Ash buktikan yang Cik Ash berjaya buat gak.. Resepi Cik Ash ambik dari Blog JM Belog nama pemilik blog ni Mil Hashim.. ini bukan blog Sis JM ya.. hihihi. Cik Ash punya buat ada warna warni hahaha...
Jom tengok resepi kek pemanggang ajaib ni. 


Resepi Kek Guna Pemanggang Ajaib 
Oleh : Cik Ash

Bahan-bahan 

Bahan A
3 biji telur
1 cawan gula halus (ekin kurangkan gula sebab mak mentua tak makan manis)
1 cawan minyak masak
1 sudu teh esen vanilla

Pukul telur sampai kembang, kemudian masukan gula pukul kembang, masukkan juga minyak masak dan esen vanilla pukul sehingga sebati. 

Bahan B 
1 1/2 cawan tepung gandum (diayak)
1 sudu makan serbuk penaik (diayak)

1. Campurkan bahan A dan B pukul sehingga sebati.

2. Tambah la pewarna apa yang korang suka ya. 

3. Sapukan sedikit minyak masak ke dasar pemanggang ajaib tu. 

4.Kemudian masukkan adunan kedalam pemanggang ajaib.

5.Bakar dengan api perlahan selama 5 minit hingga 10 minit. 

6.Sangat mudah dan cepat hiihi..

P/s kalau tak ada mixer adunan tu boleh di blender  untuk sebatikan adunan tu.. 

Ok la korang itu jer cara buat kek menggunakan Pemanggang Ajaib sangat. Selamat mencuba korang ya..

This post have 17 komentar

avatar
Mardiah Diana delete January 3, 2016 at 7:17 PM

Salam singgah sini Cik Ash...wahh...nampak sedap dan menarik lah kek tu...

Reply
avatar
Qaseh Vee delete January 4, 2016 at 12:34 AM

saya bakat guna ricecooker . cantik juga naiknya ...

Reply
avatar
el delete January 5, 2016 at 3:27 PM

ada umah kosong x sebelah umah ekin..leh k.el duk situ ekeke

Reply
avatar
Mummy Julia delete January 6, 2016 at 4:16 PM

pandainya masak.. mummy pun pandai gak tau... pandai beli..hahahahaa :p

Reply
avatar
Siti Yang Menaip delete January 7, 2016 at 5:16 PM

mak aih senang xyah guna oven da.. bancuh2 then guna je pemanggang ajaib.. best best =D

Reply
avatar
Etuza delete January 9, 2016 at 5:09 PM

terbaik tahnia ada alat ni

Reply
avatar
Nina Mads delete January 10, 2016 at 7:03 PM

ehh menjadi la.. hehe'sedapnya bila boleh rasa ni

Reply
avatar
Sha Mohamed delete January 12, 2016 at 2:21 PM

rajinnya ekin mencuba.. sha kalu kek nie lemah sikit.. hehehehe..

Reply
avatar
Cik Ash delete January 18, 2016 at 10:39 PM

hihihi kak el xde rumah kosong buat masa ni

Reply
avatar
Cik Ash delete January 18, 2016 at 10:40 PM

memang senang sangat... hihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete January 18, 2016 at 10:40 PM

time rajin... loni xde mixer punah xdpat nak buat kek supo sekalo hahahhaha

Reply
avatar
Cik Ash delete January 18, 2016 at 10:44 PM

kek ni sebab mil nak makan kuih sha tu yang mencubanya

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post