Wednesday, March 30, 2016

author photo
Resipi Sambal Yang Popular | Assalamualaikum...Hai korang semua, apa khabar untuk hari ini..semoga korang semua sihat ya.. semoga dipermudahkan urusan anda.


sambal



Ok siapa kat sini peminat sambal meh baca apa yang Cik Ash nak kongsi tentang sambal yang sangat popular di malaysia ni.. Cik Ash kalau ikut peminat tegar sambal, tapi terpaksa tahan tak leh makan sambal dah disebabkan ada gastrik ni... sambal yang sangat popular ekin taw ialah sambal belancan, sambal kicap, sambal hijau,sambal pecal, sambal tempoyak, sambal hitam pahang dan sambal ikan bilis.


Di bawah ini Cik Ash ada nak kongsi 3 resepi sambal yang sangat popular di kalangan peminat tegar sambal walaupun cara buat kan. 3 resepi sambal yang harus anda cuba ni ialah :-





Resepi Sambal Kicap


Bahan-bahan:
- 10 biji cili padi 
- 1 sudu besar bawang putih 
- 1 sudu kecil gula 
- 1/4 kicap manis 

Cara-cara: 
1. Blend kesemua bahan-bahan


Resepi Sambal Belancan
Bahan-bahan:
- 6 biji cili merah 
- 8 biji cili padi 
- Jus dari 2 buah limau 
- 1 kiub belacan bakar 
- Garam 
- 1 biji limau, dipotong dua 

Cara-cara: 
1. Blend cili merah dan cili padi 
2. Tambah jus limau, belacan, dan garam 
3. Blend sehingga sebati 
4. Hidang sambal dengan sehiris limau

966b

Resepi Sambal Hijau 
Bahan-bahan: 
- 1 biji tomato 
- 8 biji cili hijau 
- 1 sudu besar bawang putih (dicincang) 
- 1 biji bawang merah (dicincang) 
- Garam 
- Minyak masak 

Cara-cara:
1. Rebus tomato dan cili hijau. 
2. Blend kasar tomato dan cili hijau. 
3. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. 
4. Masukkan cili hijau dan tomato. 
5. Masukkan garam dan gaul sehingga sebati.

Cik Ash
Part Time Blogger 
Lifesytle,Cooking,Beauty 
Collaboration & Review Blogger

This post have 13 komentar

avatar
Jari Manis delete March 31, 2016 at 8:37 PM

makan nasi x e sambal mmg x puas

Reply
avatar
Cik Ash delete March 31, 2016 at 11:47 PM

satu lagi klik kat bawah tu hihihi nak sorok2 sikit

Reply
avatar
Cik Ash delete March 31, 2016 at 11:48 PM

ekin suka semua tapi semua tak leh makan

Reply
avatar
Norihanyusuf delete April 2, 2016 at 10:23 PM

Tak lengkap rasanya kalau makan takdak yang pedas-pedas man.

Reply
avatar
Kira Sakura delete April 4, 2016 at 12:51 PM

kira suka sambal pelam. tumbuh cabai dengan ikan bilis. pastu hiris nipis2 atau kelar2 pelam telur tu tumbuh sekali. tumbuh kasar. sedapppp makan dengan ikan goring panas2

Reply
avatar
Sha Mohamed delete April 4, 2016 at 3:51 PM

Suka owh makan sambal kicap ngn goreng pisang.. Sambal belacan tu wat cicah ulam emmang best..

Reply
avatar
Hasif delete August 13, 2016 at 9:16 PM

Sy suka makan sambal belacan.. Sedap oo bila cicah dgn ikan goreng..

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post