-->

Wednesday, June 8, 2016

author photo
Resepi Daging Masak Merah Thai | Assalamualaikum ,Hai korang semua... nampak gambar diatas hihihihi.. itu la menu berbuka ekin pada hari ke 3.. Menu ni ialah Daging Masak Merah Thai..hari ini baru sempat nak share resepi kan.. biasa bulan puasa penat la sikit kan ni pun gagahkan diri update untuk korang semua...


Daging Masak Merah Thai

Bulan puasa ni menu berubah-rubah  masak ok la suami ekin dapat terima selalu nak makan ayam jah dia sampaikan ekin tak taw nak masak menu ayam hahahahahaha...

Daging masak merah thai ni ekin dapat dari resepi blog Kak Azie tapi ekin tak ikut resepi dia sebab ekin tak ada barang sangat hihihihi... kat bawah ini resepi versi ekin punya.

Resepi Daging Masak Merah Thai
Oleh: Cik Ash  

Semangkuk Daging Lembu - rebus daging bagi empuk dengan perwarna merah (ekin guna pewarna ros tu) 
2 ulas bawang putih - ketuk 
1 labu bawang besar - hiris 
1 sudu besar cili serbuk - bancuh dengan air 
3 senduk sos tomato 
garam dan gula secukup rasa
Daun ketumbar 
1 biji lada merah 
2 helai daun limau purut 

Cara-caranya :- 

1. Rebus daging dengan sedikit pewarna ros hingga daging itu empuk. Di dalam kuali, panaskan minyak dan goreng dahulu daging hingga kuning sedikit . Ketepikan. 
2.Selepas itu bawang putih di tumis hingga nai bau dan kemudian masuk cili. Kacau sehingga cili itu betul-betul garing dan masukkan air rebusan daging , sos tomato. 
3. Kemdian masukan daging tadi, lada merah , bawang besar yang di hiris dan kacau. 
4.Perasakan dengan garam dan gula. Tabur daun ketumbar di atas dan hidangkan dengan nasi putih.. 
your advertise here

This post have 10 komentar

avatar
Ain Athirah delete June 8, 2016 at 9:58 PM

bahan dia pun senang nak dpt. Ya Allah terliur baca :')

Reply
avatar
Mama Kembar Tiga delete June 8, 2016 at 11:23 PM

favret ni..macam senang je nak buat, boleh laa cuba nanti

Reply
avatar
Zafirah Kama delete June 9, 2016 at 7:20 AM

nampak macam kat kedai lah.. hehe

Reply
avatar
Cik Ash delete June 9, 2016 at 11:04 AM

Yang buat pun x puas makan

Reply
avatar
Cik Ash delete June 9, 2016 at 11:05 AM

Buat la memang sedap hihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete June 9, 2016 at 11:05 AM

SS nak suruh masak apa hihihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete June 9, 2016 at 11:06 AM

Hihihihihi zaf kedai lagi menarik

Reply
avatar
Sha Mohamed delete June 9, 2016 at 12:58 PM

boleh buat menu untuk sahur nie..

Reply
avatar
Alia Farhan delete June 10, 2016 at 12:14 AM

Sedapnya...ni pun fav kita ni

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post