BERITA TERKINI BLOG CIK ASH

Tuesday, June 28, 2016

Serbuk Kopi Homemade

Serbuk Kopi Homemade | Assalamulaikum , Hai korang semua, ni Cik Ash ada nak kongsikan resepi serbuk kopi.. pelik kan kenapa Cik Ash letak gambar buah kurma kat bawah ni.. Nak taw tak dengan biji kurma yang kita makan boleh hasilkan Serbuk Kopi ya..


Serbuk Kopi Homemade

Cik Ash pernah baca dekat facebook cara nak membuat serbuk kopi dari biji kurma ni. Cik Ash pun cuba buat tu baru sedikit simpan biji kurma sebelum ini main buang saja biji itu.. kalau taw biji kurma boleh jadi serbuk kopi dah lama buat.. 

Sedikit jah dapat serbuk kopi ni sebab biji tak banyak.. tak pe nanti ini Cik Ash nak beli buah kurma lagi kita simpan banyak-banyak ya.. hihihihi.. Ok la cara nak buat serbuk kopi ni pun sangat senang dan mudah jom usha resepi ni dekat bawah 


Serbuk Kopi Homemade

Serbuk Kopi Homemade 

-Mula sekali kena kumpulkan biji kurma seberapa banyak nak simpan taw.. ekin ni simpan sedikit sebab baru taw.. 

-Lepas tu biji kurma tu dibasuh dengan bersih dan toskan hingga kering.

- Jemurkan seharian di atas dulang atau periuk. 

- Lepas itu gorengkan biji kurma tanpa menggunakan minyak masak, goreng sehingga hangus pastikan biji kurma hitam legam, pada ketika ini biji kurma akan mengeluarkan bau harum dan sangat wangi persis biji kopi 

-Tumbuk dengan batu lesung atau kisar dengan mengguna pengisar kering ( ekin guna pengisar kering mudah hihihihi) 

-Simpan di dalam botol kaca dan boleh digunakan dengan jangkamasa yang lama. 


Ok itu saja cara-cara nak buat serbuk kopi Homemade, Serbuk kopi ni selain boleh diminum boleh juga di buat sebagai scrub untuk badan .. begitu juga kalau korang ada masalah .
 photo signature_4.gif

14 comments:

  1. Kakak dah banyak kali dapat info ini tapi masih tak terbuat lagi
    Walhal tiap hari rumah kakak semua makan kurma walau pun tak puasa.

    ReplyDelete
  2. Wah! Boleh try ni. hehe nice share, kak ekin :D

    ReplyDelete
  3. wahhh macam2 boleh buat.. baru tau ni. hehhee

    ReplyDelete
  4. Bagusnya entri ini. Dalam bulan ramadhan, kurma banyak haa. Tq for sharing :) boleh try nanti.

    ReplyDelete
  5. TQ ekin share info yang berguna.. Nak cuba jugalah nanti..

    ReplyDelete
  6. Ohhh .. Baru tahuuu . scrub dgn kopi best. Rasa bersih dari sgala daki .. Hehe

    ReplyDelete