Tuesday, July 19, 2016

author photo
Resepi Kerabu Jantung Pisang  Dan Pucuk Ketereh | Assalamualaikum,
Hai korang semua, apa khabar sihat ke.. diharap sihat la semua kan.. ni Cik Ash ada nak kongsi resepi Kerabu Jantung Pisang Dan Pucuk Ketereh.. Semua barang di atas hasil tanaman pokok kat rumah... Lauk ni dimakan dengan gulai daging tanpa santan  sedap sangat taw.


jantung pisang

pucuk tere 

Rasa lama dah tak makan kerabu ni... suami Cik Ash kalau kerabu jantung pisang febret dia sangat ni.. buat aritu rancang nak makan bersama dia balik keje tetapi dalam pukul 7.40 elektrik terputus tertiba kami makan dalam gelap malam tu.. suami kata sedap makan dalam gelap guna  cahaya lilin tak taw rupa macam ner lagi..  hahahahahaha...berberapa minit kami makan nasi dalam jam 8.40 malam elektrik pun ada alhamdulilah syukur tak bergelap terlalu lama malam tu..

Eh terlebih bercerita pulak Cik Ash ni meh kita usha resepi Kerabu Jantung Pisang dan Pucuk Ketereh di bawah yang ekin share ni...



Resepi Kerabu Jantung Pisang  Dan Pucuk Ketereh
Oleh : Cik Ash 

Bahan-bahan :-
4 ekor ikan sardin ( direbus dulu dan di tumbuk halus) 
1 biji jantung pisang ( direbus dengan sedikit garam) 
1 cawan pati santan ( dipanaskan dulu sebentar untuk mengelakkan santan basi) 
1 sudu kecil kerisik
2 biji asam limau nipis 
garam dan gula secukup rasa 
lada merah untuk bagi nampak berwarna nanti 

Bahan ditumbuk :-

1/2 biji bawang besar merah 
2 batanng serai (dihiris halus)
1/2 sudu kecil lada hitam 
2 biji bawang putih 
1 inci  halia 

Cara membuatnya :-
1. Hiris halus jantung pisang. 
2. Masukkan  kesemua bahan untuk ditumbuk ke dalam lesung bersama dengan isi ikan bakar. 
3. Tumbik bersama dengan garam dan juga gula. Perahkan jus limau, tambahkan kerisek dan tumbuk sampai sebati/ 
4. Kemudian di dalam mangkuk yang berasingan, campurkan jantung pisang yang telah dihiris bersama dengan pati santan dan juga bahan tumbuk. 
5.Gaul sampai sebati, Rasa apa yang kurang ya.
6. Siap dah kerabu boleh simpan dalam peti ais..

Ok la itu saja resepi dari Cik Ash untuk korang cara buat Resepi Kerabu Jantung Pisang Dan Pucuk Ketereh selamat memcuba resepi ini..


This post have 20 komentar

avatar
adianiez AIDA delete July 19, 2016 at 1:12 PM

ekin, beberpa kali aida klik.
nape aida x nampak pe pe tulisan, selain tajuk?
aida sorang ker? hu hu hu...

(balasan bagi aida yg da lama tak jengah sini kot)

Reply
avatar
Cik Ash delete July 19, 2016 at 2:09 PM

kak aida ekin terpost.. tanpa tulis tadi hahahahahhaha... tu dah taip dah

Reply
avatar
Murni Alysa delete July 19, 2016 at 3:00 PM

lamanya akak x makan kerabu jantung ni..dlu kat kampung mak rajin membuat

Reply
avatar
Amelia delete July 19, 2016 at 3:51 PM

sedapnya tengok kerabu jantung pisang. haha. siap blackout pula tu.

Reply
avatar
Alia Farhan delete July 20, 2016 at 1:41 AM

Sedapnya...slalu wat ulam saja...
Nnt leh try

Reply
avatar
Cik Mimie delete July 20, 2016 at 11:16 AM

Sedapnya tengok kerabu jantung ni..biasa Cik Mimie celur n makan dengan sambal je.. xpun masak lemak..sedap :)

Reply
avatar
Cik Ash delete July 20, 2016 at 4:45 PM

akak kena buat tu nanti mengidam kan hihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 20, 2016 at 4:46 PM

hihihihihi...tu la blackout siap

Reply
avatar
Cik Ash delete July 20, 2016 at 4:47 PM

kak ekin abe dia suka makan kerabu tu yang buat kerabu

Reply
avatar
Jari Manis delete July 21, 2016 at 8:05 AM

1 sudu kecil kerisi? kerisi tu ape?

Reply
avatar
Jari Manis delete July 21, 2016 at 8:05 AM

jantung pisang tu tak perlu rebus dulu eh

Reply
avatar
Jari Manis delete July 21, 2016 at 8:06 AM

adehh x baca betul2..jantung pisang perlu di rebus dahulu hehhehe

Reply
avatar
Jari Manis delete July 21, 2016 at 8:07 AM

dpt resipi ni terus rasa nk g pasar basah..nak cari bahan2 tu sbb sis JN pun suka mkn kerabu tapi resipi kerabu jantung pisang ni tak pernah mkn..x pernah buat pun

Reply
avatar
el delete July 21, 2016 at 3:53 PM

fuhyoooo..xnah rasa lgi n
nti k.el mai umah masak ni ok

Reply
avatar
Cik Ash delete July 21, 2016 at 4:56 PM

Aduhhh typo hahahahaha kerisik la

Reply
avatar
Cik Ash delete July 21, 2016 at 4:57 PM

Yup kena rebus dulu sis jm

Reply
avatar
Cik Ash delete July 21, 2016 at 4:57 PM

Hihihihihi kena pakai kanta pembesar ni

Reply
avatar
Cik Ash delete July 21, 2016 at 4:58 PM

Ni kerabu style orang kelantan sis JM

Reply
avatar
Cik Ash delete July 21, 2016 at 7:15 PM

Kalau jantung pisang ada boleh la buat hihihihihi

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post