Friday, June 16, 2017

author photo
EOperasi Modul Pengurusan Guru  | Assalamualaikum...Anda pernah dengar tak mengenai E 0perasi  Modul Pengurusan Guru yang merupakan salah satu modul pengurusan daripada KPM (Kementerian Pendidikan Malaysia). Tahukah anda apa itu sebenarnya E-Operasi? Eh tak tahu ke, meh ni cik ash nak bagitaw dengan anda semua tentang eoperasi ini.  Lagi pulak cik ash pun pertama kali jugak kenal dengan eoperasi modul pengurusan guru ini..





Apa Itu E-Operasi ?
EOperasi adalah sebuah aplikasi yang digunakan oleh para guru untuk kemaskini data mereka dalam perkhidmatan perguruan yang merupakan inisiatif daripada Kementerian Pelajaran Malaysia. Selain itu juga, kerajaan telahpun membangunkan banyak sistem yang masih ramai tidak tahu antaranya ialah :- 

- SAPS Ibu Bapa 
- APDM (Aplikasi Pangkalan Data Murid) 
-HRMiS 
-Jawatan Kosong 

Di atas itu merupakan senarai laman web yang patut korang klik kalau ingin taw kelebihan setiap laman web yang di kongsi , sebab dalam aplikasi yang cik ash nyatakan di atas ada kebaikan yang akan kita taw. Selain itu sistem-sistem ini dibangunkan khusus untuk memudahkan rakyat Malaysia menyimpan data dan membantu kerajaan untuk menyediakan perkhidmatan yang lebih baik lagi. 

E-Operasi juga digunakan untuk menyemak status guru-guru jika mereka mahu bertukar tempat melalui Borang Status Kedudukan Guru (BSKG). Mudah sangat bila  adanya e Operasi ini, para guru lebih mudah menguruskan data-data yang penting sangat  mudah cepat,pantas di hunjung jari anda kilk-klik sahaja janji anda ada internet la ya.. hihihihi.. Maklumlah sekarang zaman semua benda nak kena guna  internet,Kena cepat bertindak kalau lambat anda terlepas peluang kan.. 

Cik Ash rasa lah masih ramai lagi para guru yang masih belum tahu cara atau belum reti untuk menggunakan sistem e-Operasi ini betul tak? Di bawah ini cik ash akan ajarkan cara untuk login masuk ke e operasi Modul Pengurusan Guru :-


Bagi mengetahui panduan untuk login eoperasi secara online sila klik di sini --> eOperasi

Guru-guru digalakkan untuk login sistem ini melalui laman web ini kerana tidak akan terjadi masalah laman web down atau laman tidak dapat diakses. Klik sahaja link yang cik ash share dekat atas ikut arahan yang ditunjuk untuk  mengemaskini data-data melalui e-Operasi. Mula-mula masuk laman web ni mesti agak bingung kan tidak tahu apa perlu buat. tak pe bila dah lama-lama akan terbiasa dan pandai la nanti.. hihihihi.. mana la taw lepas ni korang pulak akan ajar orang lain untuk mengunakkan sisitem eOperasi pulak kan.. janji ada internet kalau tak ada internet macam nak buat kan..hihihihihi..

Modul eoperasi ini menguruskan berkaitan guru dan bukan guru yang melibatkan beberapa kategori pengguna iaitu pengguna (guru dan bukan guru) dan pentadbir sistem (pengurusan KPM di peringkat Bahagian,Negeri, Daerah dan Sekolah).  Sangat mudah kepada mereka yang berkerja di bawah bahagian Kementerian Pendidikan Malaysia dengan mudah untuk menguruskan data-data tanpa perlu kita bersusah payah nak pergi pejabat kementerian lagi. Sekarang dalam online dah boleh buat.

Ok la setakat ini dulu cik ash kongsikan dengan anda semua mengenai artikel eOperasi 2017 ini dan mengemaskini data-data mereka dengan hanya melalui cara online sahaja, mudah kan so kalau korang rasa artikel ni sangat bagus dan memberi maafaat yang baik untuk korang sila la kongsi dengan kawan-kawan yang lain ya..

1 komentar:

avatar
Warisan Petani delete June 16, 2017 at 10:42 PM

Banyaknya sistem online KPM.
Tak menyusahkan guru ke?

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post