TICKER

Saturday, May 26, 2018

Kerabu Pucuk Paku Pakis

Kerabu Pucuk Paku Pakis | Assalamualaikum.. Hai korang semua, apa khabar, Cik Ash harap semuanya sihat walafiat. Sory baru menyempat nak kongsi resepi kerabu pucuk paku pakis kat blog. Dah lama buat sebenarnya. 


Kerabu Pucuk Paku Pakis yang Cik Ash buat ini ada kelainan sikit ya, Cik Ash tambah bahan-bahan lain iaitu pucuk tere a.k.a gajus, pucuk jenerih, taugeh, daun salad dan daum kesum.hihihi..Jom tengok resepi dekat bawah ni.

Resepi Pucuk Paku Pakis
5 ekor selayang direbus 
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
kelapa (Cik Ash beli RM2.00) dan digoreng tumbuk buat kerisik bahagikan dua satu buat kerisik dan santan.
pucuk tere
pucuk jenerih
taugeh
daun salad
daun kesum 
2 sudu besar serbuk LIME knorr
2 sudu kfc garam
2 sudu kfc secukup rasa
2 cawan santan

Cara Membuat :- 

1.  Ikan direbus terlebih  dahulu.. lepas tu tumbuk sampai lumat..

Ikan rebus

2. Tumbuk Bawang putih, Bawang merah dan halia sampai lumat... gaulkan ke semua bahan tu bersama dengan pucuk paku pakis,pucuk jenerih,salad,daum kesum.
 
pucuk

3. Lepas dah rata boleh tuangkan santan dan tumbuk kelapa yang digoreng kerisik ke dalam mangkuk yang kita gaul tadi.

santan dan kerisik
 4. Ditumbuk bawang putih,bawang besar dan halia sampai lumat.

Bawang ditumbuk
4.Perasa garam,gula dan ajinamoto dah OK boleh dihidangkan bersama nasi panss2 taw..yang jangan lupa serbuk pati LIME knorr ya

Knorr
Makan Kerabu Pucuk Paku Pakis ni tak ada lauk pun tak pe memang selera terbuka la, kalau korang nak cuba resepi kerabu yang lain boleh la tengok dekat Kerabu Pauh a.k.a Mangga, Resepi Kerabu Belimbing Buluh, Resepi Kerabu Jantung Pisang Dan Pucuk Tere.

4 comments:

  1. Wahhh memang boleh buat orang terliur camni ni

    ReplyDelete
  2. Aduhai, dap dap dap! Ratah macam tu je pun best nih!

    ReplyDelete