TICKER

Tuesday, November 20, 2018

Pengalaman Masuk Muzium Kraftangan Di Negeri Kelantan

Pengalaman Masuk Muzium Kraftangan Di Negeri Kelantan | Assalamualaikum, Hai, baru nak update entri yang dah lama basi hahahaha...bulan Oktober aritu Cik Ash balik kampung dekat Kelantan sempat la singgah masuk Muzium Kraftangan, kiranya pertama kali masuk dekat  sana. hahaha, dulu masa belum kahwin tak pernah nak masuk sini sebab tak taw pun dalam tu ada segala koleksi barang-barang lama tinggalan sejarah.

Selalu pergi tempat kraftangan singgah beli koleksi barang perak dekat kedai di bawah tu tak pernah singgah masuk dalam Muzium Kraftangan Negeri Kelantan ni. Kebetulan sangat balik aritu ambik peluang masuk dekat sana, biasa la sejak aktif blogger suka nak ambik gambar suami Cik Ash kata dekat Cik Ash , tunaikan permintaan isteri la ni.


Muzium Kraftangan dikenali sebagai "Balai Getam Guri" yang terletak di zon kebudayaan Kota Bharu, dalam jarak berjalan kaki dari Istana Balai Besar dan Bazar Buluh Kubu. Di dalam Muzium Kraftangan banyak menempatkan koleksi hasil kerja tangan halus Kelantan.  

kampung kraf tangan
Untuk korang yang suka sangat cenderamata mesti la terfikir-fikir bila dah datang sini harus la nak shopping cenderamata kan, di dalam Muzium Kraftangan ini turut menjual bermacam-macam jenis cenderamata yang boleh dijadikan kenangan ketika melangcong ke kelantan ataupun boleh dijadikan sebagai hadiah kepada kawan-kawan ke. Tapi sayang hari  Cik Ash pergi kebanyakkan kedai tutup nak buat macam mana maybe awal lagi masa kut Cik Ash pergi tu. Tak dapat peluang nak shopping hahaha. 

ihsan google

cenderamata

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/kampung-kraftangan-simbol-pelancongan-negeri-kelantan.html
© orangkelantan.
Di Kampung Kraftangan ini menjual bermacam jenis cenderamata yang boleh dijadikan kenangan ketika berada di kelantan ataupun boleh juga dijadikan sebagai hadiah kepada orang tersayang. Hasil kraftangan dan barangan tradisional termasuklah ukiran kayu, songket barang anyaman rotan juga turut dijual di sini dengan harga yang berpatutan.

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/kampung-kraftangan-simbol-pelancongan-negeri-kelantan.html
© orangkelant
Antara yang terdapat di dalam Muzium Kraftangan hasil kraf sejak turun temurun seperti berjenis-jenis batik,tenunan songket, barangan perak, sulaman ayaman dan juga pelbagai ukiran kayu. Memang masuk situ teruja Cik Ash tengok hasil tinggalan sejarah yang dah lama. Pengalaman masuk sendiri tak dapat dilupai. 

Pintu Masuk Muzium Kraftangan

Kerusi Malas Nibong

Kepok (Alat Mengagin Padi)
Peralatan Membajak
Peleting Benang

Alat-alat mengecop batik
Koleksi Supik

Tempat tenun Batik

Koleksi Kotak Kelaut

Tali pinggang


Caping dan Serombong Lembu

Beg tangan
Kalau ikut banyak lagi koleksi yang terdapat dalam Muzium Kraftangan Di Negeri Kelantan separuh jer dari itu Cik Ash share dengan korang semua, kalau share semua tak best hahaha, korang kena pergi juga dekat rasai pengalaman masuk Muzium tengok khazanah-khazanah lama yang kita tidak tahu kewujudannya kan. Cik Ash berasa cukup gembira bila dapat masuk dekat muzium ni.

Tiket untuk masuk dekat Muzium dikenakan bayaran tiket bagi orang dewasa ialah RM2.00 manakala untuk kanak-kanak ialah RM1.00.  Jom tengok gambar-gambar yang sempat suami Cik Ash yang jadi photograhpy hari itu hahaha, nak buat macam mana dia taw kerja isteri sebagai blogger hihihihi..

Tiket Muzium

Ok la korang semua itu jer cerita Cik Ash pengalaman masuk Muzium Kraftangan dekat Kota Bharu di Negeri Kelantan.. So kalau datang kelantan boleh jadikan tempat berkunjung untuk rasai pengalamannya. Jumpa lagi entri yang lain nanti.
Berdekatan Kampung Kraftangan ini juga, turut terdapat restoren yang cukup terkenal dalam masyarakat Kelantan iaitu Restoren Nasi Ulam Cikgu Hamid. Restoren ini sangat terkenal dengan masakan asli negeri kelantan yang menggunakan resepi turun menurun keluarga mereka. Pelbagai jenis ulam-ulaman serta lauk disediakan di sini dengan harga yang berpatutan. Restoren ini juga dikatakan turut menjadi simbol kepada negeri kelantan dan sangat rugi bagi mereka yang tidak menjejak kaki Ke sini.

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/kampung-kraftangan-simbol-pelancongan-negeri-kelantan.html
© orangkelantan.com
Berdekatan Kampung Kraftangan ini juga, turut terdapat restoren yang cukup terkenal dalam masyarakat Kelantan iaitu Restoren Nasi Ulam Cikgu Hamid. Restoren ini sangat terkenal dengan masakan asli negeri kelantan yang menggunakan resepi turun menurun keluarga mereka. Pelbagai jenis ulam-ulaman serta lauk disediakan di sini dengan harga yang berpatutan. Restoren ini juga dikatakan turut menjadi simbol kepada negeri kelantan dan sangat rugi bagi mereka yang tidak menjejak kaki Ke sini.

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/kampung-kraftangan-simbol-pelancongan-negeri-kelantan.html
© orangkelantan.com
Berdekatan Kampung Kraftangan ini juga, turut terdapat restoren yang cukup terkenal dalam masyarakat Kelantan iaitu Restoren Nasi Ulam Cikgu Hamid. Restoren ini sangat terkenal dengan masakan asli negeri kelantan yang menggunakan resepi turun menurun keluarga mereka. Pelbagai jenis ulam-ulaman serta lauk disediakan di sini dengan harga yang berpatutan. Restoren ini juga dikatakan turut menjadi simbol kepada negeri kelantan dan sangat rugi bagi mereka yang tidak menjejak kaki Ke sini.

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/kampung-kraftangan-simbol-pelancongan-negeri-kelantan.html
© orangkelantan.com
Berdekatan Kampung Kraftangan ini juga, turut terdapat restoren yang cukup terkenal dalam masyarakat Kelantan iaitu Restoren Nasi Ulam Cikgu Hamid. Restoren ini sangat terkenal dengan masakan asli negeri kelantan yang menggunakan resepi turun menurun keluarga mereka. Pelbagai jenis ulam-ulaman serta lauk disediakan di sini dengan harga yang berpatutan. Restoren ini juga dikatakan turut menjadi simbol kepada negeri kelantan dan sangat rugi bagi mereka yang tidak menjejak kaki Ke sini.

Artikel Penuh: http://www.orangkelantan.com/kampung-kraftangan-simbol-pelancongan-negeri-kelantan.html
© orangkelan

21 comments:

  1. wahhhh banyak barangan antik dan tradisional dekat dalam muzium ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah tu pun bnyak lagi yang akak x letak tu

      Delete
  2. Tak pernah sampai lagi ni hehee

    ReplyDelete
  3. Belum pernah sampai lagi kat sini. Nanti plan pergi Kelantan boleh singgah

    ReplyDelete
  4. Hi, i need your help to blast my crowdfunding campaign for my studies expenses. All the details are in the blog post. Thank you!

    https://messarah.blogspot.com/2018/11/my-crowdfunding-campaign.html

    ReplyDelete
  5. Banyak juga barangan antik, menarikkk ni kak ikin. Jaranglah dapat tengok barang barang macam ni dekat muzium jelah kalau jumpa kan. Comel je

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu husniey hanya di muzium jah kita dapat tengok peluang macam ni kan

      Delete
  6. suko kan masuk muzium. mek g doh hop jahar and muzium utama. musium istana batu tu pun best jugok sebab buleh tgk bilik ku mail dengan ku anis. huhu. buleh tgk bilik amalin aisyah. sebelum buat istana air mato, fmly ku mail duk istana batu. situ bleh tgk jugok kaum kerabat dia hop ado lg loni. best. tmbh pengetahuan negeri sediri

    ReplyDelete
    Replies
    1. hok lain tak sempat nak g lagi nanti balik semula boleh g hihihi.. ni sampai x plan pun kebetulan g pasar siti khadijah ajak suami g mek..

      Delete
  7. Wah menarik ni..akak pernah pergi masa sekolah rendah dulu..dah lupa dah..hihihi

    ReplyDelete
  8. suka masuk muzium rasa tenang je sambil melancong ala2 tourist

    ReplyDelete
  9. ha ah betul tu diah pengalaman masuk muzium lain macam hahahha

    ReplyDelete
  10. banyaknya barang antik dalam dia.. kalau pergi ni konfem nampak sangat keterujaan dia.. ^^

    ReplyDelete
  11. x pernah masuk biarpun anak kelate. cuma gi lalu dpn muzium tu tp x masuk. huhuhu

    ReplyDelete