Wednesday, February 20, 2019

author photo
Rutin Setiap Pagi Siram Pokok  | Siapa kat sini ada tanam pokok bunga dekat laman rumah mesti macam Cik Ash rutin pagi mesti siram pokok-pokok bunga hihihi.. Dekat rumah ni ada pokok bunga raya, pokok lidah buaya hidup nak segan-segan, pokok bunga ungu kecil dan besar yang ni berbunga bila pagi kembang bila masuk petang dia luruh dari tangkai pokok. 

Rutin Setiap Pagi Siram Pokok

Kalau terlebih rajin Cik Ash sapu daun-daun kering pokok jambu yang luruh sambil tu edisi memcuci tanah yang telah di tandagani oleh Mekcik setiap pagi. Nak bagi tuan buat senaman sihat pagi-pagi tengok cahaya matahari mesti melepas ajak dekat tempat sama. Hahaha aduhaiii.. letak macam-macam cara fail semua. Pening Cik Ash dengan kucing seekor. Sebab tahu dia yang melepas ajak kat situ relakanku setiap pagi mencuci tempat tu. 

pokok

Pokok bunga raya tu arwah ayah yang tanam, alhamdulilah masih elok lagi sampai ke hari ni pokok ni hidup. Ada dua jenis pokok bunga raya merah dan putih kebetulan masa ambil gambar pokok bunga raya tak berbunga lagi. Manakala pokok bunga ungu kecil dan bunga ungu besar tu Cik Ash tanam ambik keratan batang daripada kampung masa balik bulan 10 aritu, Cik Ash pernah kongsi dalam diri akan ucap dalam hati ini aktiviti tanam pokok bunga sebagai Hobi


Dekat kawasan rumah Cik Ash sebenarnya banyak pokok buah-buahan yang arwah ayah tanam. Sekarang pokok kebanyakan ada yang berbuah, antara pokok yang masih terjaga sampai sekarang adalah pokok jambu siap Cik Ash kongsikan cara buat jeruk jambu air, pokok pisang, pokok kelapa, pokok daun limau purut, pokok ketereh, pokok terung anggur, pokok pandan, pokok pauh. Banyak kan tu yang mana Cik Ash sempat tengok-tengok jer. 

Ok la korang semua itu jer Cik Ash nak kongsi pasal rutin setiap pagi siram pokok sebelum tengok blog ni hahaha.. loni malas sangat nak buka blog aduhaii.

This post have 16 komentar

avatar
Sha Mohamed delete February 20, 2019 at 2:36 PM

Banyaknya tanaman di sekitar rumah cik ash..

Reply
avatar
Fiza Aizzawa delete February 21, 2019 at 9:47 AM

Macam2 jenis tanaman kt rumah cik ash..

Reply
avatar
Shalimar Yusof delete February 21, 2019 at 2:12 PM

sejuk mata bila dapat berinteraksi dengan pokok hijau dan warna bunga semualajadi ni kan

Reply
avatar
Shahada Fauzi delete February 21, 2019 at 4:51 PM

uiyoooo..rajin tu cik ash bercucuk tanam..tangan sejuk ni..tanam apa pun jadi..

Reply
avatar
camdandusler delete February 21, 2019 at 8:33 PM

good post 😊 would you like to follow each other? if the answer is yes, please follow me on my blog & i'll follow you back. https://camdandusler.blogspot.com

Reply
avatar
Nurzarini Ismail delete February 23, 2019 at 9:24 AM

Cantiknya pokok-pokok bunga Cik Ash..

Reply
avatar
mamapp delete February 25, 2019 at 6:26 PM

musim panas ni kesian bunga2 kalau x siram.. eh mama dah beberapa hari lupa siram hihi

Reply
avatar
dear anies delete February 26, 2019 at 11:37 AM

untung ada kawasan bertanah ni...

Reply
avatar
Cik Ash delete February 27, 2019 at 3:04 PM

sekat ada pokok bunga tu la rajin hahaha

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post