Sunday, October 13, 2019

Sup Lobak Putih Yang Simple

Sup Lobak Putih Yang Simple | Assalamualaikum... Hai, Terima kasih kepada korang yang sudi membaca entri Alhamdulilah Dapat Makan Asyura Kelantan. Hari ini Cik Ash nak kongsi resepi baru. Pertama kali beli lobak putih untuk bagi mak mentua cuba makan sebab ada baca lobak putih bagus untuk menghilangkan sembelit. Cik Ash cuba buat sup lobak putih. Ingat ke beliau makan la ke, tapi sayang dia agak tidak suka hahaha, susah juga nak bagi mak mentua makan sesuatu yang dia tak pernah makan ni. Pening dah nak masak apa dekat beliau. Takkan nak buat ayam goreng ala KFC jer sebab bila buat ayam goreng dia suka makan hihihi. 

Sup Lobak Putih Yang Simple

Suami pun lebih kurang sama bab sayur pelik-pelik ni dia tidak makan, hihihi, Cik Ash juga yang tolong habiskan mujur habis, pening juga fikir nak buat macam mana nak bagi suami makan lobak putih ni, akhirnya dapat idea Cik Ash goreng celup tepung bestari buat macam kita goreng Cendawan enoki goreng celup tepung sedap juga. Jom la kita tengok resepi cara nak buat sup lobak putih di bawah ini. 

Sup Lobak Putih 
Oleh : Cik Ash

Bahan-bahan
Lobak putih
tulang ayam sedikit
bawang putih
bawang besar
4 beradik (cengkih,bunga lawang,buah pala,kulit kayu manis)
halia
carrot
sawi
sedikit lada hitam
sedikit garam dan secukup rasa
daun sup
bawang goreng


Cara Membuatnya :- 

1. Mula-mula sekali kita buang dulu kulit lobak putih. Selepas itu lobak putih dibelah dua sebelum dihirs nipis-nipis. 

2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis kakas 4 beradik, bawang putih dan halia sehingga garing. 

3. Selepas itu masukkan air secukupnya,masukkan lobak putih dan lobak merah. 

4. Masak la sehingga mendidih dan lobak menjadi lembut. Suaikan rasa ,lada hitam ,garam dan secukup rasa . 

5. Taburkan daun sup dan bawang goreng dan sedia untuk dihidang dengan nasi yang panas. 

Itu jer cara Sup Lobak Putih cara Cik Ash buat, maybe cara orang lain tak sama dengan Cik Ash kan. Kalau korang teringin nak memcuba resepi ini dipersilakan ya. Kalau rasa nak tengok koleksi resepi lain Cik Ash kongsikan dekat koleksi #dapurcikash. Jumpa lagi nanti ya. 

#dapurcikash
#sayamasak
#foodblogger
#cooking
#masakan

14 comments:

  1. sedap la jugak lobak putih tapi x minat. kalo terhidang tu makan jee..
    selalu makan as side dish kalo pegi kedai Korea. depa suka hidang lobak puteh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak cuba jer nak try sebab nak.bagi ibu mentua makan kata baik untuk sembelit apa buat fia xmakan hahaha

      Delete
  2. sedap tu...dah lama tak msak. makanan wajib masa pantang..anak2 pun suka

    ReplyDelete
  3. selalu makan sup lobak putih ni kalau time pantang..nak banyakkan susu katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la ada gak baca banyak khasiatnya rupanya

      Delete
  4. kak ana selalunya masak lemak putih je ekin, boleh lah cuba buat sup pula lepas ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh xpernah masuk dalam lemak putih lobak ni nanti boleh juga

      Delete