Friday, December 6, 2019

author photo
Selamat Pagi Jumaat | Assalamualaikum... Hai korang hari ini rajin buka blog sambil-sambil nak cari bahan-bahan untuk tulis satu artikel ni. Terima kasih dekat korang yang sudi memberi komen entri Pesta Keramaian Di Kulim Kedah. Sambil tengok keyword yang sedang orang cari dekat blog  untuk hari ini bila buka ada yang sedang mencari Selamat Pagi Jumaat hahaha.. Apa yang istimewa hari jumaat ni. 

Selamat Pagi Jumaat 


Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari jumaat inilah hari yang terkumpul di dalam sekian banyak fadhilat dan kelebihan seperti yang dinukilkan dalam dalil al-Quran dan al-Sunnah. Alangkah bagusnya bila kaum muslimin merebut peluang ini untuk meningkatkan kuantiti amalan mereka menurut pentunjuk Nabi Muhammad shallallahu’alaihi wasallam. Antara keistimewaan hari Jumaat adalah:


Keistimewaan Hari Jumaat
Hari Jumaat dikatakan sebagai hari yang istimewa dan mulia. Pada hari Jumaat berlakunya lima peristiwa yang penting, iaitu
1)  Allah ciptakan Adam ,
2)  Allah turunkan Nabi Adam  ke bumi,
3)  Allah mematikan Nabi Adam,
4)  Pada hari itu juga ada satu saat yang tidak ada seorang hamba pun yang memohon sesuatu, kecuali Allah akan perkenankan permohonannya, selagi ia tidak meminta sesuatu yang haram.
5) Pada hari itu juga akan terjadinya hari kiamat. Tidak ada satu malaikat pun, sekalipun yang amat dekat kedudukannya di sisi Allah, langit, bumi, angin, gunung, juga lautan, melainkan kesemuanya memohon belas kasihan pada hari tersebut. (Riwayat Hadis Muslim)
Dalam hadis lain, Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud:
 “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.” (Hadis riwayat Tirmidzi).
Sumber : sinar.my

This post have 0 komentar

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post