Sunday, August 29, 2021

Kisah Kucing Kesayangan Nabi Muhammad SAW dan Keistimewaan Kucing Dalam Islam

Kisah Kucing Kesayangan Nabi Muhammad SAW dan Keistimewaan Kucing Dalam Islam | Assalamualaikum...Selamat pagi jumaat.. ni merupakan entri tahun 2011 dihidupkan kembali untuk pembaca blog Cik Ash.. harap maaf semua mood untuk menulis blog terasa kosong buat masa ni.. blogwalking di blog kawan-kawan tak rancak seperti selalu.. ekin hal yang diperlu diutamakan dulu.. doakan buat ekin semua semoga sentiasa diberikan kesihatan dan lain-lain ya.. di bawah ini korang baca kisah kucing kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. dan keistimewaannya... sayangilah kucing anda....


Didalam perkembangan peradaban islam, kucing hadir sebagai teman sejati dalam setiap nafas dan gerak geliat perkembangan islam. Diceritakan dalam suatu kisah, Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Suatu saat, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Tak ingin mengganggu haiwan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk sujud kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan mungil kucing itu sebanyak 3 kali.

Dalam aktivitas lain, setiap kali Nabi menerima tamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan di taruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah ia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara adzan.

Kepada para sahabatnya, nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, layaknya menyanyangi keluarga sendiri.Hukuman bagi mereka yang menyakiti hewan lucu ini sangatlah serius, dalam sebuah hadist shahih Al Bukhori, dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepas kucingnya untuk mencari makan sendiri, Nabi SAW pun menjelaskan bahwa hukuman bagi wanita ini adalah siksa neraka. 

Tak hanya nabi, istri nabi sendiri, Aisyah binti Abu Bakar Ash Shiddiq pun amat menyukai kucing, dan merasa amat kehilangan dikala ditinggal pergi oleh si kucing. Seorang sahabat yang juga ahli hadist, Abdurrahman bin Sakhr Al Azdi diberi julukan Abu Hurairah (bapak para kucing jantan), karena kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan  

Penghormatan para tokoh islam terhadap kucing pasca wafatnya Nabi SAW. 
Dalam buku yang berjudul Cats of Cairo, pada masa dinasti mamluk, baybars al zahir, seorang sultan yang juga pahlawan garis depan dalam perang salib sengaja membangun taman-taman khusus bagi kucing dan menyediakan berbagai jenis makanan didalamnya. Tradisi ini telah menjadi adat istiadat di berbagai kota-kota besar negara islam. Hingga saat ini, mulai dari damaskus, istanbul hingga kairo, masih bisa kita jumpai kucing-kucing yang berkeliaran di pojok-pojok masjid tua dengan berbagai macam makanan yang disediakan oleh penduduk setempat.


Kasih Sayang Ibu & anak


Pengaruh Kucing dalam Seni Islam


Pada abad 13, sebagai manifestasi penghargaan masyarakat islam, rupa kucing dijadikan sebagai ukiran cincin para khalifah, termasuk porselen, patung hingga mata uang. Bahkan di dunia sastra, para penyair tak ragu untuk membuat syair bagi kucing peliharaannya yang telah berjasa melindungi buku-buku mereka dari gigitan tikus dan serangga lainnya.

Kucing yang memberi inspirasi bagi para sufi.
 
Seorang Sufi ternama bernama ibnu bashad yang hidup pada abad ke sepuluh bercerita, suatu saat ia dan sahabat-sahabatnya sedang duduk santai melepas lelah di atas atap masjid kota kairo sambil menikmati makan malam. Ketika seekor kucing melewatinya, Ibnu Bashad memberi sepotong daging kepada kucing itu, namun tak lama kemudian kucing itu balik lagi, setelah memberinya potongan yang ke dua, diam-diam Ibnu Bashad mengikuti kearah kucing itu pergi, hingga akhirnya ia sampai disebuah atap rumah kumuh, dan didapatinya si kucing tadi sedang menyodorkan sepotong daging yang diberikan Ibnu Bashad kepada kucing lain yang buta kedua matanya. Peristiwa ini sangat menyentuh hatinya hingga ia menjadi seorang sufi sampai ajal menjemputnya pada tahun 1067.Selain itu, kaum sufi juga percaya, bahwa dengkuran nafas kucing memiliki irama yang sama dengan dzikir kalimah Allah.
 
 
Cerita yang dijadikan sebagai sauri tauladan
 
Salah satu cerita yang cukup mahsyur iaitu tentang seekor kucing peliharaan yang dipercaya oleh seorang pria, untuk menjaga anaknya yang masih bayi dikala ia pergi selama beberapa saat. Bagaikan prajurit yang mengawal tuannya, kucing itu tak hentinya berjaga di sekitar sang bayi. Tak lama kemudian melintaslah ular berbisa yang sangat berbahaya di dekat si bayi mungil tersebut. Kucing itu dengan sigapnya menyerang ular itu hingga mati dengan darah yang berceceran.Sorenya ketika si pria pulang, ia kaget melihat begitu banyak darah di kasur bayinya. Prasangkanya berbisik, si kucing telah membunuh anak kesayangannya! Tak ayal lagi, ia mengambil pisau dan memenggal leher kucing yang tak berdosa itu.Tak lama kemudian, ia kaget begitu melihat anaknya terbangun, dengan bangkai ular yang telah tercabik di belakang punggung anaknya. melihat itu, si pria menangis dan menyesali perbuatannya setelah menyadari bahwa ia telah mebunuh kucing peliharaannya yang telah bertaruh nyawa menjaga keselamatan anaknya. Kisah ini menjadi refleksi bagi masyarakat islam di timur tengah untuk tidak berburuk sangka kepada siapapun.
 
Hukum membunuh kucing
 
Tahukah agan Nabi Muhammad saw juga membela kucing?
Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra.:

Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Seorang wanita disiksa karena mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masuk neraka karenanya, yaitu karena ketika mengurungnya ia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana ia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah. (Shahih Muslim No.4160) dan Dalam syariat Islam, seorang muslim diperintahkan untuk tidak menyakiti atau bahkan membunuh kucing, berdasarkan hadits shahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari kisah Abdullah bin Umar[1] dan Abu Hurairah.[2]
 
Adakah manfaat kucing bagi dunia ilmu pengetahuan?
 
Salah satu kitab terkenal yang ditulis oleh cendikia muslim tempo dulu adalah kitab hayat al hayaawan yang telah menjadi inspirasi bagi perkembangan dunia zoologi saat ini. Salah satu isinya mengenai ilmu medis, banyak para dokter muslim tempo dulu yang menjadikan kucing sebagai terapi medis untuk penyembuhan tulang, melalui dengkuran suaranya yang setara dengan gelombang sebesar 50 hertz. Dengkuran tersebut menjadi frekuensi optimal dalam menstimulasi pemulihan tulang.Tak hanya ilmu pengetahuan, bangsa barat juga banyak membawa berbagai jenis kucing dari timur tengah, hingga akhirnya kepunahan kucing akibat mitos alat sihir di barat dapat terselamatkan.
 
Kucing “Muqawwamah”: Kucing Palestina yang Dipenjara di Sel Khusus Israel
 
Jika boleh iri, kaum muslimin mungkin harus iri kepada kucing Palestina. Pasalnya, ditengah ketidakmampuan kita ikut membela saudara-saudara kita di Palestina yang kini sedang berjuang mempertahankan Masjidil Aqsha dari ancaman israel, justru seekor kucing tampil sebagai pahlawan. Kucing itu dinilai zionis-israel dapat membangkitkan perlawanan (muqawwamah).Sebagaimana dikutip situs www.maannews.net, zionis-israel telah memenjarakan seekor kucing Palestina. Kucing ini dinilai menjadi penghubung di sel isolasi di kamp tahanan pejuang-pejuang Palestina di Negev.
Menurut pejabat israel, kucing tersebut membantu para tahanan dengan membawa barang-barang ringan seperti surat, roti dan lainnya dari satu sel ke sel lain. Peran itu dimainkan si kucing selama berbulan-bulan, sebelum akhirnya ketahuan.Penjaga penjara Negev lalu menjebloskan kucing itu ke dalam sel khusus. Nah, siapa bersedia menjenguk kucing yang pintar ini? Adakah kira-kira pengacara dermawan yang akan membelanya?

Sumber : BNCholis Akbar/Suara Hidayatullah

Saturday, August 28, 2021

Senarai Filem Animasi Tempatan Yang Bakal Ditayangkan Pada Tahun 2021

Senarai Filem Animasi Tempatan Yang Bakal Ditayangkan Pada Tahun 2021 | Assalamualaikum... Berita baik buat peminat Animasi Tempatan kita, Cik Ash ada nak berkongsi dengan korang semua, untuk tahun 2021 nanti akan ada animasi tempatan akan dijadualkan ditayangkan nanti kalau ikut animasi akan ditayangkan pada tahun ini tetapi  terpaksa ditunda disebabkan pademik COVID-19. 


filem animasi

Filem Animasi Malaysia telah mendapatkan kejayaan yang besar pada tahun 2019 apabila 3 buah filem animasi tempatan iaitu Upin & Ipin : Keris Siamang Tunggal", BoBoiBoy Movie 2" dan Ejen Ali The Movie berjaya meraih kutipan puluhan juta dan berjaya meraih pelbagai anugerah dala dan luar negara. Berikut senarai filem animasi tempatan yang bakal ditayang nanti. 


Mechamato Movie

Cik Ash pernah tengok iklan Mechamato di youtube aritu suami ada tunjuk siri sambungan BoBoiBoy dia kata, merupakan animasi terbaru dari Animonsta Studio iaitu "Mechamato" pada permulaannya dijadikan siri ke layar perak, namun animasi studio mengubahnya untuk memperkenalkan watak Mechamoto menerusi filem sebelum beralih ke siri. 


Tak sabar rasa nya nak tengok filem "Mechamato Movie ni, Tambah suami peminat tegar BoBoiBoy hihihi, mesti dia suka kalau bagitahu akan ditayangkan tahun depan ni. 


Yang pernah mengikuti siri atau filem animasi "BoBoiBoy" , animasi "Mechamato" ini adalah prekuel kepada "BoBoiBoy" yang mana ianya berkisarkan tentang mengenai bapa BoBoiBoy ketika waktu ianya kecil sekaligus menjawab persoalan ramai mengapa BoBoiBoy dijaga oleh Tok Abah. 


Ejen Ali The Movie 2

Ejen Ali The Movie yang pertama aritu berjaya meraih keutipan luar biasa apabila berjaya meraih kutipan RM30 juta. Merupakan terbitan Wau Animation ini. Sama juga seperti animasi tempatan yang lain, Ejen Ali mula dikenali menerusi siri animasi yang ditayangkan di televisyen sebelum ianya diangkat ke layar perak. 


Selepas tayangan filem pertama, ramai peminat yang teruja dan tidak sabar menanti sekuel filem itu namun tiada sebarang berita mengenai perkara itu sehinggalah genap setahun tayangan filem itu di pawagam apabila Ketua Pegawai Eksekutif Wau Animation yang juga pengarah Usamah Zaid Yasin memuat naik poster 'teaser' "Ejen Ali The Movie 2".

Tiada sebarang maklumat lanjut mengenai filem kedua ini, tetapi berdasarkan kenyataan ringkas itu memberi bayangan bahawa mereka kini sedang dalam proses pembikinan animasi kedua itu dan dijangka akan menemui penonton pada tahun depan.


Kring 

Selepas mencipta kejayaan di peringkat antarabangsa iaitu merangkul anugerah Filem Animasi Terbaik di Festival Filem Antarabangsa Du Sur Les Handicap 2020 di Lyon, Perancis, studio animasi yang bertanggungjawab dalam menghasilkan animasi "Kring!" iaitu Brainy Bones Studios rancang untuk terbitkan filem animasi bertaraf antarabangsa tidak lama lagi.


Untuk merealisasikan impian mereka itu, Pengarh Urusan Brainy Bones Studios iaitu Hilmi Ismail berkata mereka akan menggunakan kepakaran juruanimasi bebas dari seluruh dunia. Bagaimanapun butiran lanjut mengenai filem animasi itu belum didedahkan buat masa ini.



Bagi anda yang tidak mengetahui mengenai animasi "Kring!", ia berkisarkan mengenai seorang guru bernama Suraya yang membantu seorang murid bernama Mael bin Sulaiman yang mempunyai masalah disleksia.


Buat masa ini hanya tiga buah filem animasi yang sudah diketahui berkemungkinan besar akan ditayangkan pada tahun hadapan dan tiada projek terbaru daripada studio animasi terkenal tanah air iaitu Les' Copaque untuk muncul dengan filem terbaru selepas muncul dengan "Upin & Ipin: Keris Siamang Tunggal".


Sumber : Cinema Online

Friday, August 27, 2021

Drama Ali Alia Slot Tiara Di Astro Prima

 Drama Ali Alia Slot Tiara Di Astro Prima | Assalamualaikum... Lama tak tengok lakonan pelakon kanak-kanak Fimie Don dengan Erynne Erynna digandingkan bersama dalam satu drama kan. Drama sebanyak 13 episod ni sedang ditayangkan di Slot Tiara Astro Prima pukul 6 petang bermula 24 Ogos 2021. 


Ali


Idea asal drama ini ditulis oleh bekas pengacara, penyanyi dan pelakon terkenal era 1990-an yang kini aktif dalam bidang penulisan dan pengarahan iaitu Rina Khan. Kalau korang yang pernah tengok rancangan pop kuiz mesti ingat siapa Rina Khan ni. 


Pengarah Dan Terbitan Produksi 

Drama ini diarahkan oleh Heykal Hanifah, last tengok drama arahannya pada tahun 2019 iaitu Rumah Siti Khadijah di TV3. Untuk di Astro ni katanya Heykal Hanifah drama ini merupakan 'comeback' selepas 11 tahun tidak menerbit atau mengarah untuk stesen itu, terbitan syarikat produksi Luqsar Kreatif Sdn Bhd.


Pelakon Drama Ali Alia

Drama bersiri sebanyak 13 episod ini mengandingkan pelakon Fimie Don dan Erynne Erynna merupakan pelakon utama dalam drama ini, turut membantu dalam drama ini adalah Rusdi Ramli, Faezah Elai, Farahdiya, Fahrin Ahmad, Rashid Jaafar, Sharifah Juairiah, Usop Wilcha, Sabrina Ali, Jay Iswazir, Kodi Rasheed, Mior Hashim Manap, Izzy Reef. 


Sinopsis Drama Ali Alia 

Drama bersiri Ali Alia memaparkan kisah kepincangan sebuah keluarga urban yang nampak mewah, hakikatnya mereka adalah sebuah keluarga yang 'miskin' dalam banyak perkara. Mazni dan Amir mempunyai sepasang anak kembar yang sudah remaja bernama Ali dan Alia. Ali dilahirkan normal, manakala Alia pula seorang remaja austistik. 


Austime membuatkan Alia mengalami keterbatasan dalam banyak perkara, terutamanya kemampuan berkomunikasi. Mujur Alia mempunyai kembar, Ali, yang mampu memahami 'percakapan'nya dengan baik, membuatkan Alia tidak boleh berjauhan dari Ali. Akibatnya, Ali terpaksa menjalani homeschooling bagi memudahkan kehidupan Alia yang bergantung padanya. 


Tapi Ali, tidak pernah mengeluh, Dia tahu, sebagai 'abang' dia harus bertanggungjawab dan memahami keperluan kembarnya yang autisme. 


Pada masa yang sama, ibu bapa mereka Mazni dan Amir juga mempunyai dilema mereka yang tersendiri. Mazni yang berjawatan tinggi dan disegani dalam sektor korporat, sudah tidak sanggup untuk terus memikul tanggungjawab sebagai breadwinner dalam keluarga. Manakala Amir pula semakin hari semakin hilang keyakinan diri apabila perniagaan yang telah dua tahun diusahakan tidak membuahkan hasil. 


Segala permasalahan yang berlaku dalam keluarga ini menyebabkan pada suatu hari, Ali mengambil keputusan drastik untuk lari dari rumah dan membawa bersama adiknya Alia, Namun dunia luar tidaklah seindah yang disangka tambahan pula untuk insan autisme. 


Tonton Drama Ali Alia 

Bagi anda yang tidak berkesempatan nak menonton drama Ali Alia ini anda boleh juga strim secara Online di Astro Go atau secara On Demand bagi waktu yang lebih fleksibel. 


Thursday, August 26, 2021

NESTUM Baharu Keledek Ungu & Keladi Sebenar

NESTUM Baharu Keledek Ungu & Keladi Sebenar | Assalamualaikum...Baru-baru ini Cik Ash sempat request sample NESTUM baharu Keledek Ungu & Keladi Sebenar. Bila tengok warna ungu memikat la sungguh Cik Ash bab ungu memang tak boleh nak lari mesti nak juga warna ungu.


nestum





Cik Ash dah cuba rasai sendiri NESTUM baharu ini dengan kebaikan keledek ungu dan keladi di gabungkan bersama rasanya lebih nikmat dan sedap. Menarik tentang NESTUM Baharu Keledek Ungu & Keladi ni adalah kalau korang yang seorang aktif serta mengamalkan pemakanan yang sihat, berita baik buat korang kerana produk ini amat sesuai menjadi piligan sebab ianya membantu memberikan sumber tenaga untuk hari korang dia samping itu ianya kaya dengan nutrisi. Kalau dah terlampau sibuk tak sempat nak makan korang boleh gantikan NESTUM Keledek Ungu & Keladi jer.


Mengandungi Antioksida Secara Semula Jadi Dari Keledek Ungu & Keledi

Keluaran terbaharu ini mempunyai gabungan istimewa keledek ungu dan keladi yang mengadungi antosianin, sejenis antioksida semula jadi dalam tumbuhan berwarna ungu yang sangat bermanfaat untuk korang harus cubanya nanti. 


Hanya amalkan bijirin NESTUM Keledek Ungu & Keladi, korang akan dapat menikmati ubi yang sebenar dengan khasiat multibijrin dalam setiap hidangan. Tambahan pula, ianya mempunyai  tinggi serat, 30% kurang gula dan tanpa sebarang pewarna tambahan pun. Jadi ianya sangat sesuai untuk korang yang ingin mengamalkan gaya hidup yang sihat. 


Untuk korang yang ingin memcuba merasai sendiri produk terbaharu NESTUM Keledek Ungu & Keladi untuk hidangan sihat korang setiap hari korang boleh dapatkan di pasaraya berdekatan ataupun dengan keadaan sekarang masih dalam tempoh PKP apa kata korang beli online terus ke LAZADA dan SHOPEE

Wednesday, August 25, 2021

Bila Guru Mentafsir Cinta

Bila Guru Mentafsir Cinta | Assalamualaikum.. Hai korang semua, apa khabar cik ash harap semua sihat walafiat ya. Apabila Guru Mentafsir cinta dalam matapelajara unik sangat.. Jom baca dekat bawah ni.
                     




GURU FIZIK
Cinta adalah merupakan daya tarik – menarik antarakutub positif (lelaki ) ke kutub yang tak sejenisnya
(tentulah sidia )

GURU BIOLOGI
Cinta merupakan cara mempelajari hubungan antaramakhluk hidupan dengan lingkungan nya

GURU KIMIA
Cinta merupakan tindak balas kimia yang tidak
diketahui unsurnya

GURU MATEMATIK
Cinta adalah satu cara untuk menentukan daerah
ketidaksamaan antara dua garis yang tidak sejajar

GURU PENDIDIKAN ISLAM
Jangan sekali -kali meninggalkan cinta tetapi jangan
terlalu dekat padanya kerana hidup ini penuh
dengan iblis dan syaitan yang sanggup menggoda
manusia untuk membuat dosa dan cinta adalah
sasaran dosa ( cinta la YG 1 ALLAH itu cinta yg hakiki
dpt kan cinta yg halal d dunia dan akhirat)

GURU PENDIDIKAN MUZIK
Cinta adalah ibarat irama dan lagu yang tidak dapat
dipisahkan

GURU EKONOMI
Cinta merupakan keperluan manusia yang harus
dipenuhi sama ada secara langsung atau tidak
langsung

GURU SEJARAH
Cinta hanya akan menjadi cinta sekiranya ianya tepat
dan benar. Tapi jangan lupa jika ada sebab, pasti
ada akibatnya.

GURU GEOGRAFI
Cinta adalah seperti 4 musim yang melanda
kebanyakan Negara Eropah … .kadangkala berbunga ,
kadangkala panas, kadangkala dingin dan
kadangkalanya luruh

GURU BAHASA
Cinta dianggap indah kerana di dalamnya ada satu
kesatuan yang harmonis antara bentuk bahasa dan
isinya
Yg pasti tafsir la cinta mengikut kehendak Allah yg
satu… berte mu berpisah semua kerna Allah … ..
Indah ya cinta kalau agama d serta bersama … ci nta
ALLAH DAN RASUL ADALAH YANG UTAMA DAN D 'UTAMA
JGN TERPEDAYA KERNA CINTA DUNIA YG

SEMENTARA. ... ... .... ... ingat ye kwn2 .. .=)




Tuesday, August 24, 2021

Drama Cik Serba Tahu

Drama Cik Serba Tahu | Assalamualaikum... Hai, hari ini Cik Ash nak berkongsi mengenai Drama Cik Serba Tahu yang diulang tayang di TV awesome. Jom baca sedikit details mengenai drama ini di bawah ni 


                                         

           
Drama Cik Serba Tahu merupakan adapitasi daripada novel karya Syamnuriezmil. Sebuah drama dari terbitan Orangetree Production arahan Suhaimi Zulkefli. Drama ini mempunyai 16 episode, dan juga dibintangi oleh pelakon Remy Ishak (Carl Adham), Sari Yanti (Aerna Isyqee), Zarul Umbrella (Bunyamin), Iedil Putra (Bejamin) dan ramai lagi turut berlakon.

Drama ini pernah bersiaran di Astro Ria & Astro Ria HD pada hari isnin hingga khamis jam 10.00 malam.

Sinopsis Drama Cik Serba Tahu

Bermacam-macam usaha yang Carl Adham buat untuk memikat hati Aerna,namun untuk menerima lelaki itu memang agak payah. Mana tidaknya, mereka baru sahaja bertemu. Tiba-tiba lelaki itu ajak dia tunang kemudian bernikah?

Semua orang di ofis gelarkan Aerna sebagai Cik Serba Tahu sebab semuanya dia boleh tahu. Sebab benda yang diagak selalunya betul dan banyak rahsia yang dia tahu terutama rahsia Encik Ben dan Encik Bun. 

Dan disebabkan serba tahunya itu, bapaknya bimbang jika anaknya itu terlupa tentang diri sendiri. Bapak Aerna nekad untuk cepat-cepat mengahwinkan anaknya dengan sesiapa saja yang gentleman asalkan Aerna membuka hati untuk menerima cinta. Adakah dengan mudah Aerna dapat menerima pilihan bapaknya? Adakah Aerna akan bersedia membuka pintu hatinya seperti yang dipinta oleh bapaknya? 

Nak taw kesudahan drama ni saksikan nanti drama Cik Serba Tahu yang akan ditayangkan setiap Isnin hingga Khamis jam 10.00 malam. 

Sunday, August 22, 2021

Drama Cik Reen & Encik Ngok Ngek

Drama Cik Reen & Encik Ngok Ngek | Assalamualaikum... Drama ni diulang tayang kembali di Astro ada yang rindu lakonan mereka berdua ni, hujan-hujan ni line dekat rumah lambat pulak.. slow sangat loading. 

Cik Reen & Encik Ngok Ngek

Mulai 1 Oktober ini Slot Megadrama di tv astro Ria nanti bakal bersiaran cerita drama daripada adaptasi novel The Misadventures karya Maya Adira diberi nama drama Cik Reen & Encik Ngok Ngek. Yang akan mengantikan drama Alamatnya Cinta. 

Drama ini akan menampilkan gandingan Farah Nabilah dan Fikry Ibrahim untuk terajui watak utama.Merupakan Terbitan Suhan Movie & Trading Sdn Bhd. Di arahkan oleh pengarah Hadith Omar. 


TaTak sabar pulak nak tengok drama ni hahaha, tapi selalunya Cik Ash jarang nak tengok tv hahaha tengok online jer, Cik Ash suka lakonan Fikry tambahan pulak pengarah dia daripada Rosyam Nor ,lagi suka drama terbitan syarikat Rosyam Nor ni. hihihi. 

Sebelum drama ini akan bersiaran di kaca TV korang apa kata kita baca dulu novel drama ni di bawah ni, tengok iklan dekat tv nampak macam best drama ni hahaha...


Dibawah ini Cik Ash serta Sinopsis Novel The Misadventures Of Cik Reen & Encik Ngok Ngek , Jom baca sinopisi dekat bawah ni.

Sinopsis Novel The Misadventures Of Cik Reen & Encik Ngok Ngek
Beberapa hari sebelum majlis pernikahan, Izyan dan Iqram menghilang. Semutar dua keluarga mencari, namun dua sejoli itu bagai hilang ditelan kabus. Che Embun sudah hilang daya, mahu terguling. Hajah Jawaher pula terduduk, pening kepala. Kata Haji Manaf dan
Che Azhan, gantikan saja dengan pasangan lain. Nak buat macam mana, kad jemputan sudah diedar.
What?
Kahwin??

Dengan abang si Iqram, bakal adik ipar yang tiba-tiba halimunan. Dengan Harris, si ngok ngek perasan muka macam hensem sangat. (Memang dia hensem, tapi mulut macam longkang! Berlagak! Ptuiii!!!)

What the hell?
Dengan Azreen, cikgu tadika tu? Please… Abah ni nak bunuh aku ke? Mana aku nak letak muka? Tak ada class langsung. Aku nak kawin dengan Zaza tapi mereka yang kasi (sebenarnya Zaza yang tak mau lagi. Adehhh). Hoooohhhh, takkkan. Tak mungkin terjadi!

Kalau dah berkat doa orang tua, masin mulut katakan. Jadi tetap jadi. Sudahnya Harris yang bersalam dengan tok kadi, Azreen yang jadi isterinya. Selamat dah kenduri tu.
Zaza?
Bagai mahu gila, namun kerana tugasan di luar negara, tak mampu nak menghalang. Tunggulah dia pulang ke Malaysia nanti, dia akan ajar Azreen cukup-cukup. Berani dia rampas Harris!

Pengembaraan mereka mencari Izyan dan Iqram bersama rupa-rupanya mengikat emosi. Azreen mula jatuh hati. Walaupun mulut kata benci, dia tidak mampu menolak. Hatinya melekap pada Harris bak magnet. Dia tahu, dia perasan Si Rain, Rain Go Away mula berubah. Dia cuba tolak, halau jauh-jauh.

Zaza, kekasih hatinya, dia hanya cintakan Zaza, mahukan Zaza. Buat apa terus bersama dengan cikgu tadika yang serba kolot. Jumpa saja malaun berdua tu nanti, dia akan lepaskan Azreen. Abah dan ummi nak marah? Marahlah, dia terima.

“Dah ada masjid yang serba sempurna, kenapa mahu runtuhkan?”

Kereta rosak. Jumpa hantu (kot). Jumpa Inspektor Hasani dan Inspektor Khairul… Ehhh? Ni cerita Polis Evo tu ke? Bermalam di tepi jalan. Disamun mat rempit. Sesat dalam hutan, jumpa nenek kebayan. Betul ke semua ni? Harris bingung, kenapa bila di hujung perjalanan, dia tidak mampu memilih tangan mana yang mahu terus dipegang.

Jawab Survey YouGov Boleh Dapat Duit

Jawab Survey YouGov Boleh Dapat Duit | Assalamualaikum... Ha semua Cik Ash harap semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat ya.. 
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_A2q3mLcuSODJzdwoc6zO7R8J2illMJvVPwAJR_SIRdkYL4PiNRLJjVqzWgwVrfBSw8L7YQSB80Ujp2Tldw4XhnMoEAeKAUgpw0iCG4IT_pFIEMMmQ8jPmApfot25mz8yBWH4UFB89kM4/s1600/YouGov-Review.png

Cik Ash ada nak berkongsi entri berkenaan reedem kali pertama jawab survey YouGov aritu dekat blog ni, Alhamdulilah selama sebulan menunggu masuk dalam account paypal semalam dapat email daripada paypal dolar Singapura dah masuk dalam accout alhamdulilah rezeki dapat duit dalam dolar ok la kan. 


 


Kalau anda nak join jawab survey boleh jer join sebab ianya percuma tapi syarat kena rajin jawab survey la dapat point tu hihihihi.. kumpul-kumpul cukup 5000 point boleh la reedem duit paypal dan macam-macam lagi. Terasa nak join tak program jawab survey kalau rasa nak join jom daftar dekat SINI.

Sebenarnya banyak lagi jawab survey online yang Cik Ash join diantaranya boleh anda rujuk dekat Jana Pendapatan Secara Online Jawab Kaji Selidik di dalam entri ada yang Cik Ash dalam proses untuk mengumpul point belum reedem lagi setakat ini hanya YouGov ni jer dulu.. 

Puas duk saja sambil buka facebook,blog, instagram, baca gosip-gosip terkini lebih baik ambik peluang join jawab survey kan masuk la jugak duit poket sikit. hihihihi... Cik Ash ni sambil-sambil jer join ni. 





So kalau anda teringin nak dapat duit rajin-rajin kan la diri itu jawab survey Yougov memang boleh dipercayai sebab buktinya Cik Ash dapat duit itu bila ditukar dengan nilai Malaysia dapat RM71.54.  Syok sangat rezeki melalui jawab survey ni.. 

Ok la Cik Ash nak undur diri dulu ya, kesihatan tak beberapa baik tertiba dalam mulut penuh dengan ulser. Nak makan tak berapa lalu sangat.

Sunday, August 15, 2021

Sinopsis Drama Hello Jangan Tapau Cintaku

 Sinopsis Drama Hello Jangan Tapau Cintaku | Assalamualaikum, Hai korang semua, hari ini Cik Ash ingin berkongsi info dan sinopsis mengenai drama terbaru yang mengantikan drama Ayahanda di slot Lestary pada 4 Ogos yang lalu. 


Hello


Drama Hello Jangan Tapau Cintaku ini merupakan arahan oleh Idora Abdul Rahman, di bintangi oleh pelakon Nafiz Muaz, Elisya Sandha, dan Eyka Farhana.


Sinopsis Drama Hello Jangan Tapau Cintaku 


Drama ini mengisahkan Ain Dheya yang baru mula bekerja di sebuah syarikat terkemuka di ibu kota. Berasal dari keluarga yang susa, Ain Dheya belajar cara hidup sederhana dan berjimat cermat. Dikenali dengan panggilan "Minah Tapau', Ain tidak kisah pandangan orang lain, yang paling penting dia tidak suka membazir. Niat utamanya ialah meringankan beban ibunya, Mak Jah di kampung. 


Pak Long Asmadi mula berhasrat untuk menjual tanah yang sebahagiannya adalah tapak rumah yang didiami Mak Jah anak beranak. Oleh itu Pak Long meminta mereka membayar hutang sewa tanah dengan nilai 30 ribu ringgit dalam masa dua bulan. 


Ain mula mengenali perangai bosnya, Ash Fayyad, seorang anak hartawan yang pemboros, suka menyakitkan hati orang di sekelilingnya dan sombong. 


Apabila Ash Fayyad menawarkan gaji bulanan sebanyak 5 ribu kepada sesiapa sahaja yang sanggup menjaga dan mengurus adik perempuannya yang berkerusi roda, Ain Dheya yang pada waktu itu sangat terdesak memerlukan duit untuk membayar hutang sewa tanah orang tuanya menerima tawaran tersebut tanpa berfikir panjang. 


Baginya dengan gaji yang akan diperolehi nanti bolehlah dia melunaskan hutang sewa tanah Pak Long ya walaupun secara beransur-ansur.

 

Baca Juga 👉 Cik Ash

Tuesday, August 10, 2021

Entri Terbaik Bulan Jun Dan Julai 2021

 Entri Terbaik Bulan Jun Dan Julai 2021 | Assalamualaikum, Hai korang semua, Hari ini Cik Ash nak kongsi entri terbaik pada bulan Jun dan Julai 2021 yang lalu. Antara entri terbaik dekat blog ni kebanyakan entri-entri yang dah lama Cik Ash kongsi dekat blog ni masih lagi berada dalam carta orang search.


Jun 2021


Bulan Jun aritu hanya 9 entri yang sempat Cik Ash kongsi dekat blog ini, biasa la bila mood nak menulis tu dah datang blog dan segala sosial media tak pandang langsung jarang-jarang jer tengok. Antara koleksi terbaik entri yang ramai cari dekat blog pada bulan Jun adalah seperti di bawah ini. 


Cendawan Enoki Goreng Celup Tepung


Lagu OST Drama Sabarlah Duhai Hati


Resepi Timun Tumis Air


Belajar Lukis Haiwan


Resepi Lempeng Gula Merah


Nasi Lemak Kelantan


Novel Sabarlah Duhai Hati Bab 1 Hingga Bab 20 Karya Mimie Afinie


Garam Kunyit Style Kelantan


Astro Bagi Siaran Percuma Untuk Pelanggan Astro Bermula 1Julai Hingga 14 Julai 2021


Tutorial Cara Nak Pendekkan Url Link


Manakala untuk Julai 2021 aritu sebanyak 15 entri yang sempat Cik Ash kongsi dekat blog ni, ada kerajinan sikit nak menulis dekat blog hihihi, alhamdulillah harap bulan ni akan ada kerajinan juga nak menulis seperti biasa. Traffik blog dah ok kembali slow-slow berkayuh hihihi. Antara koleksi terbaik bulan Julai 2021 adalah seperti berikut. 


Astro Bagi Siaran Percuma Untuk Pelanggan Astro Bermula 1 Julai Hingga 14 Julai 2021


Cendawan Enoki Goreng Celup Tepung


Belajar Lukis Haiwan


Resepi Timun Tumis Air


Lirik Lagu Tema Drama Love Elsa


Resepi Lempeng Gula Merah


Drama Pencuri Cinta Kelas Satu


Tutorial Cara Nak Pendekkan Url Link


Nasi Lemak Kelantan


Tonton Drama Perempuan Tanpa Dosa Episod 1 Hingga Episod 32 Full Episod


Bulan Julai 2021 masih sama ada juga entri yang ramai cari, kebanyakan entri resepi dan ost drama. 


Ok la korang semua, itu adalah entri terbaik bulan Jun dan Julai 2021, kepada korang yang tak sempat baca tu, boleh singgah baca nanti klik entri dekat atas tu. Jumpa lagi.