Thursday, August 5, 2021

author photo

 Senarai Drama Korea Best Tahun (2000-2010) | Assalamualaikum, Hai korang semua, Hari ini Cik Ash ingin berkongsi senarai drama Korea yang pernah popular pada tahun 2000 sehingga 2010. Antara drama yang Cik Ash kongsi pernah tengok beberapa kali sewaktu masih belia remaja lagi hahaha, memang hantu Korea rela berjam-jam tengok drama sampai habis hihihi. Bila jadi surirumah tetap juga layan tetapi kena amaran selalu dekat suami hahaha jangan ralik layan Korea ya.


Korea lama



Drama Korea dulu-dulu best layan hihihi, masa tu semua pelakon masih muda lagi sekarang dah jarang tengok antara pelakon ni berlakon hahaha kan, ada juga yang Cik Ash tengok berlakon umur dah 40an ke atas. Antara drama yang pailing awal Cik Ash layan adalah Winter Sonata siap diabadikan oleh Pemerintah Korea Selatan dengan membina patung watak utama di Pulau Nami. Drama lama-lama memang tak jemu kalau nak dilayan beberapa kali sebab watak-watak dalam drama memang susah untuk dilupakan. Berikut antara drama korea lama yang best dan menyedihkan. 




1. Winter Sonata (2002)

Drama di musim salji ni, kisah percintaan Kan Joon Sang  merupakan pelajar baru di sebuah sekolah. 


Seperti yang di rancang, dia ingin menyiasat siapa ayah kandungnya yang sebenarnya melalui kehidupan rakan sekelasnya, Kim Dan Hyuk, yang kononnya merupakan saudara tirinya.


Disekolah, Joon Sang juga bertemu dengan seorang gadis bernama Jeong Yoo Jin. Niatnya untuk bermain dengan Yoo Jin yang merupakan teman rapat Sang Hyuk berubah menjadi kasih sayang sebenar.


Suatu hari, Joon Sang mengalami kemalangan serius yang menghancurkan hati Yoo Jin, Kejadian kemalangan itu digunakan oleh ibu Jiin Sang untuk menghapuskan ingatan anaknya, kerana tidak mahu anaknya merasa malu dan ingin tahu dilahirkan tanpa ayah melalui perkahwinan rasmi. 


Joon Sang dan ibunya menjalani kehidupan baru di Amerika Syarikat, sementara di Korea Selatan, keluarga Joon Sang telah meninggal dunia. 


10 tahun kemudian, Yoo Jin, yang dekat dan akan bertunang dengan Sang Hyuk, memilih untuk melarikan diri ketika dia secara tidak sengaja melihat seseorang yang kelihatan seperti Joon Sang. 


Drama korea ini mempunyai sebanyak 20 episode, mengisahkan liku-liku kehidupan cinta dengan tema cinta pertama yang sukar dilupakan.




2. Autumn In My Heart (2000)


Drama korea ini best sebab mempunyai soundtrack muzik yang paling legenda dari penyanyi Jung il Young. Bukan hanya iringan muzik drama ini juga mempunyai plot cerita yang sering menjadikan penonton terhibur. 


Drama ini bermula dengan kisah perasaan panik yang melebihi kasih sayang yang dirasakan oleh kedua saudara lelaki, Yun Joon Suh dan EuSuh. Mereka berdua hidup dalam keluarga yang hormani selama 14 tahun. 


Tetapi sewaktu hari, fakta yang mengejutkan terungkap apabila ternyata Eun Suh bukan anak dalam keluarga Yun. Pada asalnya, Eun Suh adalah anak dari keluarga Choi yang miskin. 


Drama korea lama yang terbaik ini memberikan kisah yang menggembirakan antara cinta dan keluarga yang mempunyai sebanyak 16 episod. 



3. Stairway To Heaven (2003) 


Drama ini menyedihkan kalau tengok cerita ni menangis hahaha, drama ini lebih kurang kisah Cinderella yang mendapat layanan buruk dari ibu tiri dan kakaknya. Drama ini bermula dengan kisah dua anak kecil yang dibesarkan seperti saudara dan membesar dengan kesedihan yang hampir sama. Cha Song Joo yang ditinggalkan oleh bapanya sementara Han Jung Suh ditinggalkan oleh ibunya. Tetapi siapa sangka bahawa benih cinta mulai muncul di antara keduanya. 


Konflik mula menjadi menarik apabila ayah Jung Suh memutuskan untuk mengahwini pelakon Korea dengan dua orang anak yang dibawanya. Salah seorang anak kepada ibu tirinya, Han Yoo Ri membenci Jung Suh kerana dia cemburu dengan hubungan rapatnya dengan Soog Jo. 


Drama ini mempunyai 20 episod, dibintangi oleh pelakon Kwon Sang Woo, Choi-Ji-Woo,Kim Tae Hee dan ramai lagi. Kisah yang sangat menyedihkan dalam drama ni kena sediakan tisu banyak-banyak ni. 



4. Tree Of Heaven (2006)

Drama ini mempunyai sebanyak 10 episod jer, drama ini pun sedih juga kalau nak tonton kena sediakan tisu yang banyak hahaha, sebab drama ini boleh buat kita sedih dan emosi. Kisah ini bermua dengan kisah Hana anak yatim yang ceria dan cerdas.


Suatu hari ibunya berkahwin semula dengan ayah seorang anak lelaki Yoon Seo. Namun, semangat Hana tidak mendapat sambutan hangat dari saudara tirinya. 


Akibatnya, dalam pelbagai cara Hana berusaha untuk bersikap baik dan ingin mencairkan hati Yoon Seo telah jatuh cinta dengan adik tirinya.

 

Konflik drama ini bermula dimana kita dapat lihat ibu bapa mereka pergi dan Hana diseksa oleh ibu saudaranya sendiri. Keadaannya yang tidak mempunyai harta dan ditinggalkan oleh Yoon Seo menjadikan lebih sengsara. 




5. Full House (2004)

Drama Korea ni best layan hahaha sebab minat pelakon perempuan tu nama Song Hye Kyo yang berlakon jadi manja gedik nyanyi lagu beruang tu hahaha, kiranya ni drama kedua yang Cik Ash layan zaman muda-muda dulu. Drama ni mesti ramai dah tahu berkisarkan kahwin kontrak antara wanita biasa yang bernama Han Ji- Eun dan aktor bernama Lee Young- jae. Ji-eun merupakan seorang penulis novel, tinggal di rumah bernama Full House yang dibangunkan oleh ayahnya. 


6. My Girl (2006) 

Drama Korea ni pun, Cik Ash ingat lagi Korea ni copy dalam VCD, masa tu suruh adik lelaki yang belajar dekat UMP  download dan copy. Hahaha. Drama ini mengisahkan tentang seorang perempuan , Yoo-rin yang hidup dalam keadaan susah apabila bapanya ketagihan judi, mula berkomplot bersama Seol Gong-Chan untuk berlakon sebagai cucu atuknya yang telah lama hilang. Pelbagai kisah lucu dan menarik berlaku sepanjang perjalanan kisah mereka. 



7. All About Eve (2000)

Drama Korea ni drama lama yang boleh dikategorikan best nak layan rasa geram dengan watak jahat dalam tu pelakon Kim So-yeon yang sekarang berlakon dalam drama bersiri Penthouse tu. Muka dia memang tak berubah langsung hahaha, sesuai jadi watak antagonis ni. Muka gaya berlakon sama jer dulu dah sekarang hahaha. Kisahnya mengenai persaingan antara Sun Mi dan Young Mi. Sun Mi adalah seorang gadis yang tidak bersalah. Sementara itu, Young Mi adalah gadis pintar yang penuh dengan cita-cita dan niat jahat. Kedua-duanya bermimpi menjadi penyiar berita.


Tidak hanya bertanding dalam karier, mereka juga menjadi pesaing dalam masalah percintaan. Lelaki yang disukai Sun Mi sejak kecili cinta pada Young Mi. Namun, Sun Mi dapat menyembuhkan sakit hatinya ketika bertemu lelaki lain ketika belajar di England.


Sun Mi dilakonkan oleh Chae Rim. Kim So Yeon berperanan sebagai Young Mi. Jang Dong Gun dan Han Jae Suk juga mendapat peranan sebagai pelakon lelaki utama.




8. My Love Patzzi (2002)

Drama ni lucu lakonan Jang Nara tu, lagu dalam drama ni best hihihi, drama ini mengajar kita untuk tidak menilai seseorang dengan penampilan fizikalnya. Hati dan keikhlasan yang baik tidak kurang pentingnya. Jang Nara yang comel memainkan watak gadis yang berperangai panas dan mulut tajam, Yang Song Yi. Sejak kecil, mereka berkawan tetapi memperjuangkan perhatian lelaki dengan Eun Hee Won (Hong Eun Hee) yang cantik. Pertandingan berlanjutan sehingga mereka bekerja di taman hiburan. Hee Won mendapat kedudukan dalam pengurusan dan selalu mendapat pujian, sementara Song Yi hanya bekerja sebagai badut. Suatu hari mereka bertemu dengan dua orang yang mereka sukai, Kim Hyun Sun (Kim Rae Won) rakan sekolah rendah mereka, dan Kang Seung Joon (Kim Jae Won), anak kepada pemilik taman hiburan yang sama-sama tampan. Song Yi tidak banyak berharap, sementara Hee Won jelas menunjukkan minat terhadap Seung Joon yang kaya raya. Malangnya, Seung Joon lebih berminat dengan Song Yi yang ikhlas dan membantunya semasa kemalangan di taman hiburan. Song Yi terkejut kerana dia boleh disukai oleh lelaki yang kaya dan tampan, tentu dia menjawab. Tetapi untuk mendapatkan pangeran, Hee Won menggunakan segala cara untuk menjatuhkan Song Yi. Termasuk menuduh Song Yi sengaja menyakiti Seung Joon terlebih dahulu sebelum menolongnya. Sudah tentu, tidak ada yang percaya bahawa Hee Won yang cantik dan lembut melakukan seniman ini. Semua sudut Song Yi yang kasar. Hanya Hyun Sun yang mempercayai Song Yi. Seung Joon juga tidak percaya bahawa Song Yi melakukan sesuatu yang buruk, tetapi pendapat umum membuat hatinya ragu-ragu. 




9. Love In Paris (2004)

Drama ni kalau tak silap ada tengok dulu-dulu lokasi drama di kota Paris, cerita mengenai tentang Han Ji Joo,(Park Shin Young), Ketua Pegawai Eksekutif syarikat automotif Korea yang terkenal, yang menghabiskan lebih banyak masa di Paris daripada di negara asalnya. Kerana kesibukannya, Han Ki Joo terpaksa menceraikan isterinya. Tidak mudah baginya untuk mencari seseorang yang dapat mengurus rumah dan memasak untuknya. Akhirnya dia bertemu dengan Kang Tae Young (Kim Jun Eung), seorang gadis Korea yang menghadapi masalah kewangan. Tae Young sebenarnya tidak terlalu kemas, dan juga tidak memenuhi syarat ideal sebagai pembantu perfeksionis Ki Joo. Tetapi Tae Young dapat memasak makanan Korea dan selalu memberikan mesej menarik dalam memo-nya. Yang paling penting, Ki Joo dapat menggunakan Kang Tae Young sebagai rakan niaga. Tidak pasti perniagaan kereta, Ki Joo membayar Kang Tae Young sebagai teman wanita berpura-pura ketika bertemu pelanggan. Sikap menyenangkan Tae Young berjaya memikat rakan perniagaan Ki Joo. Itulah yang membuat Ki Joo tidak dapat menahan hatinya dan jatuh cinta pada Tae Young. Pada masa yang sama anak saudara Ki Joo, Yoon Soo Hyuk (Lee Dong Goon) juga berminat dengan Tae Young. Tetapi kisah cinta terpaksa dihentikan sementara kerana Ki Joo dan Tae Young kembali ke Korea dengan alasan yang berbeza. Jodoh asas, di sana mereka berulang kali bertemu secara tidak sengaja. Tetapi keadaan berubah sedikit dengan kehadiran Moon Yoon Ah (Ooh Joo Eun), bekas rakan sekolah Tae Young yang ditunangkan dengan Ki Joo. Yoon Ah bertegas dengan isteri Ki Joo. Jadi Hyuk memburukkan keadaan dengan kembali ke Korea dan mengejar cinta Tae Young. Tetapi kerana Tae Young juga mempunyai masalah keluarga yang rumit, dia terpaksa kembali ke Paris. Kisah cinta kembali ke Paris. Walaupun tidak ada banyak cerita lucu, peminat Korea mesti menonton jika mereka ingin tahu di mana harga Park Shin Young yang legendaris dan sangat mahal.


Ok la korang itu jer 9 drama korea yang sempat Cik Ash pernah tengok waktu zaman belia remaja dulu hahaha, bila jadi isteri dan surirumah sepenuh masa masih lagi layan drama Korea ni, kebanyakan drama Korea pelakon baru-baru dah, pelakon yang dulu-dulu ada juga berlakon dah jadi watak ayah-ayah dan mak-mak dah hahaha. Ada yang Cik Ash perasan pelakon yang tak pernah berubah masih sama yang berlakon drama all about eve tu, lakonan sama jer tengok jadi jahat muka tu sesuai sangat.

This post have 4 komentar

avatar
Ain Athirah delete August 5, 2021 at 10:56 AM

Wahh dalam 9 list tu Full House je yang ingat pernah tengok. Yang lain tak pasti tengok tak tapi ada yang tak pernah tahu pun My Love Patzzi & love in paris tak pernah dengar hehe

Reply
avatar
Tiara Sapphire delete August 5, 2021 at 1:28 PM

dah tengok semua kecuali all about eve, yg tree of haeven tu tak ingat pula cite apa..hehe

Reply
avatar
Fatimah Nabila delete August 5, 2021 at 6:33 PM

Timm cerita drama korea pertama full house tu, pastu xlyn dah korea, tpi slpas tgk running man, mula lyan balik drama korea, heeee

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post