Friday, January 27, 2023

author photo

Kerabu Suhun Ikan Bilis| Assalamualaikum...Hai korang semua apa khabar, lama diam dekat blog ni. seperti biasa hari ini nak kongsi koleksi masakan daripada #dapurcikash, mesti ada yang rindu dengan koleksi masakan dekat blog ni. 


Kerabu suhun


Dah lama teringin nak makan kerabu suhun, kalau tengok pada resepi asal kena guna sotong, udang kan, dalam resepi ni, Cik Ash guna bahan-bahan yang ada dekat rumah ni. Kita yang buat dia kan insya Allah mesti la kena dengan selera kita. 


Alhamdulillah percubaan pertama buat baru-baru ni menjadi kena dengan selera suami dan ibu mentua Cik Ash. Kebetulan barang nak buat dekat rumah ada jer. Tu yang terajin buat kerabu suhun ni. Jom la tengok resepi dekat bawah ni.


Resepi Kerabu Suhun Ikan Bilis

Bahan-bahan

1 mangkuk Ikan Bilis

1 biji Bawang besar

5 biji Limau kasturi (ambik jus)

1 batang Serai

1 batang bunga kantan

4 biji cili padi

6 biji tomato ceri

1 sk garam

1sk gula

Sos ikan


Cara Membuatnya:-

1. Basuh ikan bilis goreng hingga garing, biarkan.

2. Rendam suhuh hingga lembut.

3. Hiris bawang besar, serai, bunga kantan, cikio padi, tomato ceri.

4. Masukkan semua bahan yang telah di hiris ke dalam mangkuk ikan bilis gaul rata bersama semua bahan sebati sesuaikan rasa garam,gula, sos ikan. 


Makan kerabu suhun ni memang bertambah la nasi, pembuka selera bila mulut terasa nak makan makanan masam ni baru la berselera sikit. Ok la korang itu jer cara Cik Ash buat kerabu suhun ikan bilis.

This post have 2 komentar

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post