Tuesday, May 14, 2024

author photo

Assalamualaikum, hai korang semua, simpan dalam blog kenangan tak ada elektrik kat rumah ni. Hampir 7 jam tak ada elektrik dari pukul 9.30malam hingga 4.58pagi tadi baru ada.Dengan kepanasan memang tak tidur dari pukul 9.30 sampai la elektrik ada baru tidur, paling lama elektrik tak ada kat taman perumahan kami, kiranya satu taman perumahan dekat sini ada gangguan elektrik.

 

7 Jam Tak Ada Elektrik

Macamana la yang ada anak kecil mesti menangis kepanasan, kita yang dewasa pun dah tak tahan panas, mereka lagi la. Sepanjang duduk di perumahan taman ni, paling lama tak ada elektrik selama 7 jam kalau siang hari tu tahan la juga kalau tak ada, tapi ini berlaku pada waktu malam memang kegelapan kami 3 orang kat rumah, mujur la suami ada kat rumah. Kurang rasa takut dalam kegelapan. 


Cik Ash sampai kelemasan tak tahan panas, rasa tak lepas nak bernafas, tambahan pulak Cik Ash tak boleh duduk dalam kegelapan rasa takut. Nak tidur pun tak boleh kepanasan, macam-macam kata terkeluar dekat mulut mujur la masih ingat di mulut sentiasa berzikir istigfar dan selawat  untuk hilangkan rasa ketakutan dan kepanasan tu. 


Bila difikir balik kita alami 7 jam tanpa elektrik dan tak tahan, bagaimana suasana dekat negara Palestin yang tak ada segalanya. Allahahuakbar, Allah uji sedikit  jer dekat kita. Tu pun kita dah berbunyi macam-macam mereka dekat sana terus kuat dan terus berjuang untuk hidup.

This post have 2 komentar

avatar
adnil linda delete May 14, 2024 at 2:42 PM

tak dapat bayangkan kalau diri sendiri yang menghadapi..memang lah umat islam Palestin adalah insan-insan yang Allah pilih...

Reply
avatar
fanny_dcatqueen delete June 7, 2024 at 3:54 PM

Memang tak enak sangat hidup tanpa elektrik dan air kan. 2 ini kalo dimatikan betul2 buat hidup tak nyaman. Tak terbayang ya kak, mereka di Palestine sana 😔😭.

Di JKT saya memang tak pernah rasakan mati listrik sampai lebih dari 1 jam. Paling hanya 5-10 menit saja.

Tapi dulu di Aceh, seriiiiing sangat. Listrik digilir. Sehari bisa mati3x, dan masing2 4-7 jam. Paling sedih kalo dpt giliran mati malam. Tak bisa belajar.

Itulah kenapa saya pindah ke JKT akhirnya. Terkadang di kota besar fasilitas LBH baik drpd kota lain yg bukan capital.

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post