Friday, July 31, 2015

Terima Kad Raya Daripada Shahida Dzulkafli



                                                                  Assalamulaikum
Selamat malam semua... malam ni udate lagi untuk korang semua harap sudi la baca ya. 2-3 hari lepas ekin ada terima Kad raya dari sahabat #bloggerutara taw... terima sha Kad dan stickey Kad perhargaan top comment blog sha..

So kepada yang ingin mengenali shahida lebih dekat boleh ke blog KasihkuAmani. blog beliau info info menarik harus di baca taw...



Untuk perhatian kepada semua yang ada whatsapp no ekin buat masa ni Aktiviti whatsapp diberhentikan buat seketika disebabkan ada masalah dengan HP ekin rosak pulak xtaw rosak apa..  dah mintak bantuan sepupu abg tolong tengok kan tunggu dia free baru baiki...  begitu banyak ujian Allah bagi dekat ekin ujian itu tanda Allah sayang ekin suruh bersabar..



"Topup Mini Giveaway By Cik Mimie"


                                     
      
                                                             Klik Banner Untuk Join

                                                         Tarikh Tamat: 4 Ogos 2015




Resepi Berbola Daging Burger

Resepi Berbola Daging Burger | Assalamualaikum... Hai, selamat malam reader blog Cik Ash ni...Entri ini dah tersimpan dalam draf dah lama malam ni baru nak share maaf menu Berbola Daging burger ini dari bulan puasa lagi ekin pernah share entri itu boleh baca dekat Menu Memikat Selera Suami.


Resepi Berbola Daging Burger

    
 
Resepi Berbola Daging Burger 
Oleh : Cik Ash
 
Bahan-Bahan

6 keping daging burger (ekin kisah kisar sampai hancur)
1 ulas bawang besar (dicincang halus)
3 ulas bawang putih (dicincang halus)
sedikit garam
sedikit lada hitam
sedikit tepung jagung
Sedikit tepung gandum
Minyak Untuk Mengoreng

Cara-caranya


1. Hiris kepingan daging kecil-kecil untuk di mesin nanti.


2. bawang besar dan bawang putih di cincang halus.


3. Masukkan kesemua bahan-bahan (kecuali tepung jagung) ke dalam blender mesin sampai hancur...


4. Apabila semua bahan dah di mesin gaulkan bersama dengan tepung gandum,tepung jagung dan lada hitam tu.. Gaul biar sebati taw.. sampai jadi doh


5. Buat bulatan kecik pasal Berbola tu sampai habis doh la.


6. Akhir selalu panaskan minyak dan goreng Berbola sampai kedadangan ya.


7. Siap!!! boleh hidangkan dengan sos cili.


  Ok la itu jer resepi yang Cik Ash kongsikan dengan korang semua, selamat memcuba ya. Nak tengok koleksi resepi lain boleh la usha dekat #dapurcikash.

Thursday, July 30, 2015

Nak Barang Percuma ?? Join WOOP !



Nak Barang Percuma ?? Join WOOP ! | Assalamulaikum,Hai, reader blog Cik Ash, apa khabar semua... semoga dipermudahkan urusan untuk hari ini ya.. sebelum ni ekin pernah share  Cik Ash dapat FREE barang sejak  join WOOP.my boleh baca kat SINI.
                                       
Nak Barang Percuma ?? Join WOOP !


Siapa yang nak barang FREE????? Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. Cepatt..



Untuk join woop.my anda kena sign up dulu atau pun connect dengan account facebook anda. Lepas itu jangan lupa untuk isi profil anda. Ingat tu alamat kena masukkan sekali taw sebab nanti pihat woop nak pos barang macam mana pulak kan.Jangan lupa juga untuk verify email anda.


         


Hadiah tu akan sentias diupdate, Untuk nak dapatkan hadiah anda kena la kumpul point dulu. Caranya ialah anda perlu jawab soalan dalam kategori Daily Mission dan Big Missions. Soalan Daily Mission ni soalan pilihan, tapi markah tak banyak sangat. 

Manakala untuk soalan Big Mission selalunya berbentul gambar dan melibatkan Facebook. Contohnya : "Anda perlu like Facebook WOOP", anda perlu pintscreen sebagai bukti dan selepas dicheck oleh admin-admin, anda dapat markah kalau bentuk

Kelebihan Website WOOP 
1. Tak perlu mengeluarkan duit dan soalannya mudah.
2. Barang yang di'offer' berjenama. Contohnya : Dettol, Joy , Starbuck. Bukannya jenama2 seperti "Sabun Pak Momok" So kualitinya terjamin.
3. Barang yang berbaloi seperti sabun, voucher, top up. Ada blogger siap dapat waffle maker lagi.

Kekurangan website WOOP  
1. Servis lambat. Sesiapa yang pernah hantar tiket pada Nuffnang, servis nya memang pantas. Tapi Woop.my ni pulak, nak tunggu gambar korang kena approve dan dapat points, mak aii lambat sikit tapi berbaloi dapat barang gak kan.




2. Website agak confusing. Contohnya, gambar atas ni kat yang Cik Ash akan redeem gift tu.

3. Kebanyakan cabaran menggunakan khidmat Facebook. Tapi masalahnya tak semua orang ada Facebook ye tak ?
4. Berdasarkan pengalaman, daily mission tak keluar hari2 pon.

5. Sesetengah cabaran ialah kurang praktikal. Contohnya, "share video ini di Facebook dan tag 5 orang rakan" "Ambil gambar anda dan produk **** dan share di Facebook.

Yang itu CikAsh belum lagi berkesempatan untuk join share sebab malu nak selfie dengan barang kita nak dapat tu... 


lagi satu bab soalan mission ni rasa macam Cik Ash belum boleh lagi jawab sebab Cik Ash belum ada anak lagi.. harap suatu hari nanti Cik Ash dikurniakan baby insyaAllah...

Dapat Joy Pencuci Pinggan Dari WOOP.my

Dapat Joy Pencuci Pinggan Dari WOOP.my |   Assalamulaikum...Hai, selamat pagi semua.. hari masih lagi diberi benafas untuk teruskan kehidupan seharian ini.. 





Apa khabar pembaca blog Cik Ash ni.. Harap sihat la ya...  ingat lagi tak entri Wordless Wenesday #19 yang ekin share sebelum ini..

Ok pagi ini ekin nak bagi keterujaan ekin dapat tebus barang dari WOOP.my ni.. syok taw dapat barang free ni dengan mudah ni..  barang yang ekin dapat ni adalah Joy Pencuci Pinggan yang Sharifah Shahira yang iklan kat tv tu.. kumpul point, jawab SOALAN berkenaan dengan produk tu.. rajin jawab SOALAN ni dapat point.. 

Nantikan entri penuh macam ner nak join WOOP.my yang ekin akan share kan.. Bersabar taw.. 



Wednesday, July 29, 2015

Menu Memikat Selera Suami #2

Menu Memikat Selera Suami #2 | Assalamualaikum... Hai, selamat malam semua, malam ni ekin nak kongsi menu memikat suami #2 hihihi, menu ni ekin masak petang tadi untuk suami ekin bawa bekal pergi kerja. 


Menu Memikat Selera Suami #2


Menu pertama Ekin cuba buat Ayam Daun Kari, Ekin tengok dari blog Kak Farah tapi Ekin tak ikut resepi asal kak farah tu ekin tambahkan sedikit sos tiram dan serbuk perasa hihihi. Manakala untuk menu kedua pulak ekin buat sambal tumis petai. Jom tengok menu yang Ekin masak di bawah ni. 


Ayam Daun Kari


sambal petai


Ok la itu jer menu yang Ekin masak hari ini, jumpa lagi nanti.

Tuesday, July 28, 2015

CPUV Nuffnang Fair & Lovely Raya

CPUV Nuffnang Fair & Lovely Raya | Assalamualaikum.. Hari ini agak lewat sikit Cik Ash update blog. Disebabkan ada problem dengan handphone Cik Ash.




Tablet tak boleh nak screenshoot la pulak, Sebenarnya agak lama Cik Ash tak buka akaun nuffnang ini sejak raya aritu lagi. Semalam Cik Ash terlebih rajin dan berkesempatan buka terkejut tengok ada jumlah bertambah lagi dan dapat satu iklan CPUV baru pada 24 Julai 2015.

Alhamdulilah rezeki untuk bulan Julai ini, CPUV yang sedang bergayut-gayut di blog Cik Ash adalah Fair & Lovely Raya ini. Terima Kasih kepada Mr. Nuffnang nanti boleh bagi banyak-banyak duit raya dekat Cik Ash ya. 

Ok la korang itu jer yang nak kongsikan dengan pasal nuffnang jer pun, tiada apa pun nak kongsi pun.

     

Monday, July 27, 2015

MAGFIR MIRACLE HONEY JUICE

MAGFIR MIRACLE HONEY JUICE | Assalamualaikum...selamat malam semua... malam ini Cik Ash nak share dengan korang semua supplement MAGHFIR MIRACLE HONEY JUICE yang aboh Cik Ash syorkan untuk diamalkan untuk permakanan harian kita. Balik kelantan masa raua aritu aboh ada memperkenalkan produk ini pada Cik Ash.


MAGFIR MIRACLE HONEY JUICE




Alkisahnya aboh Cik Ash dia check tekanan darah, jantung dan kolesterol yang guna alat tu , memang waktu chek Cik Ash kepenatan sangat letih la kut, Masa dapat result keputusan masyaAllah keputusan selepas chek tak sesuai dengan umur Cik Ash. 


Aboh bagi la satu titik MAGHfir MIRACLE HONEY JUICE tu dalam 2 titik di bawah lidah Cik Ash.. selepas 6 minit menunggu aboh Cik Ash chek balik keputusannya alhamdulilah ada penurunan sedikit. rasa pening tu ada yang berkurang sikit.
 

Sekrang ni Cik Ash cuba bagi Mak Mentua guna supplement Maghfir ni tengok nanti macam mana dengan kesihatan dia ok ke tak.  
Dibawah ini  Cik Ash sertakan penerangan tentang MAGHFIR ni :- 

                                      

Apa Itu MAGHFIR 

MAGHFIR merupakan jus minuman bertenaga berperasa madu dan limau nipis. Ianya juga dapat meningkatkan perkembangan minda. MAGHFIR berbeza dengan madu biasa kerana produk ini diproses menggunakan teknologi PHANTO. Hasilnya dapat dirasai lebih cepat iaitu hanya 6 minit  berbanding dengan madu biasa yang memakan masa 1-10 bulan. 

Apa Kelebihan Maghfir Formulated Honey (MAGHFIR) 

√ Membantu menstabilkan tekanan darah
√ Menghilangkan lesu
√ Membekalkan tenaga
√ Mengelakkan kegemukan yang tidak terkawal
√ Memudahkan proses penghadaman
√ Untuk kulit kelihatan cantik

Cara penggunaan
# Tanpa sebarang penyakit - 1 sudu kecil diminum terus
# Pesakit darah tinggi - 1 sudu kecil dengan satu mug air suam, 2 kali sehari untuk menurunkan tekanan darah.
# Pesakit Kencing Manis - 1 sudu kecil dengan 1.5 liter air suam

*pada awal penggunaan MAGHFÍR bagi pesakit darah tinggi akan mengalami rasa mengantuk. Anda disarankan untuk tidur seketika untuk merangsang tindakbalas MAGHFÍR.



Sunday, July 26, 2015

1st Day Raya 2015 | Beraya Di Kelantan

1st Day Raya 2015 Beraya Di Kelantan | Assalamualaikum... Hai, reader  blog Cik Ash yang dikasihi, apa khabar semuanya sihat, masih dalam mood beraya lagi ni, Baru sempat nak kongsi cerita raya Cik Ash. Cik Ash dah balik Kedah dah ni.Balik sekejap beraya di Kelantan tak puas lagi.

                  
raya 2015


                                                                                                            
Ok raya Kelantan tahun ini menu tahun ini yang ada hari raya pertama ialah Sate Ayam... bermula di rumah cik ash roti jala, nasi impit, lemang, sate ayam, kuih muih... majoriti semua rumah yang cik ash pergi beraya kebanyakannya ada sediakan sate ayam... siap cik ash bertanya sate tu harga Berapa... hihihihi.. aboh cik ash boleh rasa ayam macam-macam rasa ada yang sedap, isi keras, kuah sate Kelantan lagi power dari sate kat kedah..


Satey Ayam


Raya pertama rumah family Cik Ash buat rumah terbuka sempena sambutan besday ma n ulang tahun perkahwinan aboh dan ma.. banyak saudara mara sebelah aboh yang Mari, jiran-jiran ma, penat layan Tertamu sampai tak sempat nak bergambar dengan family Cik Ash... sayangnya peluang terlepas menyesal sudah...  sempat welfie dengan abang jah la



kek hari lahir ma dan ulang tahun perkahwinan



rorti jala


sambal nasi impit


nasi impit


kuah roti jala dan rendang ayam


lemang dari Melaka


Balik aritu tak sempat nak makan nasi tumpang, pulut pagi, nasi kak wook, nasi berlauk sob sob sedih tak ada lagi orang jual masa raya ketiga aritu. raya ke empat Cik Ash dan bertolak balik ke Kedah dah bertolak dari jam 7.00 pagi sampai di Kedah pukul 12.30pm. Alhamdulilah perjalanan berjalan lancar tidak ada jem. Masa perjalanan balik sempat la Cik Ash singgah di kedai Aneka Keropok tu. Beli keropok keping dan keropok Lekor.

Saturday, July 25, 2015

Nama Cik Ash Di Bawa Melancong Ke Bandung

Nama Cik Ash Di Bawa Melancong Ke Bandung | Assalamulaikum...Hai selamat hari pagi semua, baru berkesempatan nak update blog...sejak balik kelantan tak berapa sihat asyik pening kepala jer ni. 


                                    

                                                     

Ok terlebih dahulu ekin ingin mengucapkan terima kasih kepada SS . ekin sangat terharu dengan SS a.k.a Mbak Jambu yang sudi bawa ekin travel bersama ke Bandung walaupun sticky notes saja . SS bawa ekin bersama walaupun tuan punya nama tak pergi.. ekin ingin ucapkan terima kasih kepada  SS. so sesiapa yang ingin mengikuti travel SS ke bandung boleh terjah ke link. dibawah ini ya
        
Cerita Yang Bermula Di Sini




Siapa nak voucher? ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...DLL ) Sila tekan: WHOHAA Terus register sahaja, PERCUMA! Free voucher ( KFC,TESCO,JUSCO,PIZZA HUT,IKEA...and another ) Please visit WHOHAA to join member .(join member for free )

 Share Iklan --> Orang KLIK--> Dapat DUIT!!! Nak tahu macam mana?? Klik 8SHARE dan daftar FREE aje.. 

 Nak tebus barang FREE??? Jom join dan tebus hadiah.. Daftar free, kumpul point mudah sangatttt.. Cepatt.. KLIK

Thursday, July 16, 2015

Selamat Hari Raya AidilFitri 2015


                                                                 Assalamulaikum.                    
Hai reader blog cik ash yang dikasihi semua, di kesempatan ini Cik Ash dan suami ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat seluruh blogger yang mengenali Cik Ash , tak mgenali kalau salah silap cik ash ya.. Selama cik ash menulis blog ni mana ada post post entri yang buat tersinggung ke harap di maafkan ya..

Tahun ini Cik ash balik beraya di Kelantan .. Alhamdulilah happy sangat nak beraya dengan family di Kelantan.. lagi pulak raya pertama jatuh tarikh lahir ma maybe ada buat makan lebih sikit hihihi...

Semoga dipermudahkan perjalanan ekin dan korang yang akan bertolak balik kampung... jaga diri ya..



CPUV Nuffnang Wall's Magnum Raya (PC) & Vaseline Vavavoom


Assalamulaikum..
Hai update lagi entri autopost ini, jangan Marsh taw harap ada la yang sudi singgah blog ekin ni..  lama ekin tak buka akaun Nuffnang ini semalam buka terkejut tengok jumlah bertambah lagi dan dapat dua iklan CPUV baru pada 3 Julai dan 13 Julai ni. Alhamdulilah rezeki untuk bulan julai ni.

CpUV yang sedang bergayut-gayut blog ekin adalah Wall's Magnum Raya dan Vaseline Vavavoom ni.. Terima kasih Mr.Nuffnang nanti bagi banyak-banyak duit raya kat kita taw hihihi.. 


Wednesday, July 15, 2015

Jom Terjah Mereka

                         
                                                  
                                                            Assalamulaikum... 
hai reader blog cik ash .. hari ini ekin nak share view Nuffnang Blog Cik Ash taip dah lama asyik tersimpan dalam draf ni... 2 Kali ekin check Nuffnang copy link blog yang tersenarai tapi. tak share pun duk tersimpan dalam draf hari ini baru sempat sharebtu pun auto ppublish ni nak raya dah kan sibuk la tinggal blog baru tak sunyi kan.. 


Jom terjah blog yang view blog ekin... terima kasih kepada nama-nama yang tersenarai di atas tu... 

DIY Bekas Tempat Simpan Brooch

                             DIY Bekas Tempat Simpan Brooch
                                                   
Hai..ini ada DIY yang ekin buat tempat letak brooch tu.. ideal ni datang tertiba hihihi.. ekin guna barang ada dah kat rumah ni... ekin terfikir-fikir brooch yang banyak nak letak dalam apa ni tu yang datang buat ideal ni kalau letak hangbag hilang pulak... Jom kita usha apa barang yang diperlukan nak buat ni seperti di bawah ini

kotak
ni double tape senang nak tampal-tampal nanti kat Kotak tu...

ni pulak lebihan kertas pembalut barang hantaran Abe Adi kahwin sempat lagi ekin kebas kan hihihihi... 

Ni pulak Gunting harus la kena guna nak kerat kertas tu nak bagi sama saiz dengan Kotak kan..


hah ni la hasilnya kotak dah siap di balut nampak cantik kan hihihihi

siap dah kotak


ni la brooch yang ekin nak bawa hihihi.. brooch pink ekin buat sendiri yang lain tu ada beli dan Encik suami bagi masa first kenalan dulu hahaha tengok tu masih tersimpan lagi barang abang bagi...  rantai mutiara tu pulak ekin beli di mydin jah hahaha nampak yang mahal kan..  gelang Sarawak adik ekin hadiahkan... yang lain sila abaikan hihuhihihi..


#Cabaran20Hari | Pengalaman Main Mercun Masa Raya

Cabaran20Hari |Pengalaman Main Mercun Masa Raya | Assalamualaikum..Hai reader blog Cik Ash... puasa ok ke.. cabaran ke 20 ekin menglengkapkan misi #Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 ni...tajuk ke 20 ialah #Cabaran20Hari | Pengalaman Main Mercun Masa Raya jom baca Pengalaman Main mercun masa raya ni.. 



Pengalaman Main Mercun Masa Raya yang tak dapat ekin lupai masa zaman kanak-kanak dulu banyak sangat taw.. bila diingat balik kisah lalu banyak perkara yang memberi memori yang terindah buat ekin...
             
ihsan google

Pengalaman Main Mercun Masa Raya ekin bermula dengan Mercun Bawang (kulit dia macam kulit bawang) sekarang nama Mercun tu POP POP tu.. bunga api paling selamat untuk kanak-kanak main sekarang.
Bunga tapi Warna warni

Pengalaman Main Mercun Masa Raya ekin yang kedua pulak bunga api yang panjang warna warni tu rasa sekarang dah ada 2 warna je. yang paling ekin suka main tengok api menyala dengan warna-warni hihihihihi.. 

     
mercun bunga api besi

Pengalaman Main Mercun Masa Raya ketiga pulak bunga api besi tu, rasa ekin sekarang api besi, ekin nampak anak saudara main masa tu, harga untuk bunga api tu rm0.80sen kut ada 6 batang dalam tu, ingat lagi masa tu lepas main bunga api ni ma siap pesan jangan campak merata batang di taw takut terpijak sumbu merah menyala tu, Bunga api besi ni suka bengkokkan pangkal dia,lepas tu gantung dekat rerating pokok bunga kertas ma. Esoknya berbunyi ma tengok pokok bunga dia rosak hihihihihi... 


Pengalaman Main Mercun Masa Raya lagi bunga api merah yang merah yang belang-belang tu dan bunga api tarik macam tali tu dan bunga api gasing yang ini pun selamat untuk main hihihihi...

bunga Api gasing

Bunga api belang-belang merah

Bunga api tarik

Itu saja Pengalaman Main Mercun Raya yang dapat ekin kongsikan di dalam #cabaran20hari ni... yang mana terlepas nak baca entri lain boleh la terjah link di bawah ini..alhamdulilah akhirnya ekin siap menamatkan misi cabaran20hari ini