TICKER

Monday, June 13, 2016

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur | Hai korang semua... agak terlewat nak share resepi Puding Karamel Tanpa Telur ni dekat blog Cik Ash.. Cik Ash buat puding semalam walaupun keadaan kesihatan belum pulih lagi ni Cik Ash kuatkan semangat bangun buat untuk suami dan ibu mentua untuk berbuka puasa.

Puding Karamel Tanpa Telur
Minggu ini suami berbuka dan bersahur dekat rumah.. kena buat kuih hari-hari hihihihi.. hari ini tak taw lagi nak buat kuih apa lagi.. lagipun kuih masih ada baki lagi.. lauk masak jah yang mana dalam peti ais tu... stock ayam tak ada disebabkan harga ayam naik mendadak daripada biasa.. tempat yang Cik Ash selalu pergi beli di kedai Ayam Global tu harga RM7.59 sekilo .. mahal sangat bila puasa ayam ni.. Jom tengok resepi dekat bawah ini :-

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur 

Bahan-Bahan  A (Gula Hangus) 
2 sudu besar gula pasir

Bahan-bahan B ( Puding) 
1 pakel agar-agar serbuk  10g 
4 cawan air 
1/2 cawan gula pasir
1/2 susu pekat manis
1 tin susu cair 
3 sb tepung kastad 
1sk esen vanilla

Cara Membuatnya :- 
1.Memula kita buat dulu gula hangus seperti biasa. Taburkan gula ke dalam lotang guna api yang kecil lepas itu masak sehingga gula menjadi perang. 
2. Kemudian ratakan keseluruhan loyang. Kemudian ketepikan.
3. Satukan semua bahan B. Kacau atas api. Adunan mesti dikacau selalu takut tepung kastad akan bergentel. 
4. Apabila mendidih dan adunan kelihatan sedikit pekat. Tutup api,tapis dan tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
5. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam esbok hingga puding mengeras. Terbalikkan puding dan bolehlah dihidang.

Ok la apa ni itu jer resepi puding karamel tanpa telur yang Cik Ash.. hihihi.. selamat memcuba ya.
 photo signature_4.gif

12 comments:

  1. Eh.. betullah Cik Ash. Cantik juga kakak tengok
    Tak pernah terfikir buat macam ini.

    ReplyDelete
  2. senang je buat.. baru tau.. ingat kan susah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihihihi kak ekin pun mula2 ingat susah gak apa senang sangat

      Delete
  3. wah... nanti boleh cuba... thanks.. :D

    ReplyDelete
  4. sangat bagus resipi ni..sesuai bg orang yang tak boleh makan telur..kreatif cik ash ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha kak murni ekin pun tengok daripada resepi orang gak

      Delete
  5. sesuai untuk yang alergik telur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap makan rasa nak buat lagi sebab tak ada telur

      Delete
  6. Adoi.. meleleh air liur nengok.. Lama tak makan puding caramel nie..

    ReplyDelete