-->

Monday, June 13, 2016

author photo
Resepi Puding Karamel Tanpa Telur | Hai korang semua... agak terlewat nak share resepi Puding Karamel Tanpa Telur ni dekat blog Cik Ash.. Cik Ash buat puding semalam walaupun keadaan kesihatan belum pulih lagi ni Cik Ash kuatkan semangat bangun buat untuk suami dan ibu mentua untuk berbuka puasa.


Puding Karamel Tanpa Telur
Minggu ini suami berbuka dan bersahur dekat rumah.. kena buat kuih hari-hari hihihihi.. hari ini tak taw lagi nak buat kuih apa lagi.. lagipun kuih masih ada baki lagi.. lauk masak jah yang mana dalam peti ais tu... stock ayam tak ada disebabkan harga ayam naik mendadak daripada biasa.. tempat yang Cik Ash selalu pergi beli di kedai Ayam Global tu harga RM7.59 sekilo .. mahal sangat bila puasa ayam ni.. Jom tengok resepi dekat bawah ini :-

Resepi Puding Karamel Tanpa Telur 
Oleh : Cik Ash

Bahan-Bahan  A (Gula Hangus) 
2 sudu besar gula pasir

Bahan-bahan B ( Puding) 
1 pakel agar-agar serbuk  10g 
4 cawan air 
1/2 cawan gula pasir
1/2 susu pekat manis
1 tin susu cair 
3 sb tepung kastad 
1sk esen vanilla

Cara Membuatnya :- 
1.Memula kita buat dulu gula hangus seperti biasa. Taburkan gula ke dalam lotang guna api yang kecil lepas itu masak sehingga gula menjadi perang. 
2. Kemudian ratakan keseluruhan loyang. Kemudian ketepikan.
3. Satukan semua bahan B. Kacau atas api. Adunan mesti dikacau selalu takut tepung kastad akan bergentel. 
4. Apabila mendidih dan adunan kelihatan sedikit pekat. Tutup api,tapis dan tuangkan ke dalam loyang yang berisi gula hangus tadi.
5. Sejukkan sebentar sebelum dimasukkan ke dalam esbok hingga puding mengeras. Terbalikkan puding dan bolehlah dihidang.

Ok la apa ni itu jer resepi puding karamel tanpa telur yang Cik Ash.. hihihi.. selamat memcuba ya.
 photo signature_4.gif
your advertise here

This post have 12 komentar

avatar
Kakzakie Purvit delete June 13, 2016 at 2:41 PM

Eh.. betullah Cik Ash. Cantik juga kakak tengok
Tak pernah terfikir buat macam ini.

Reply
avatar
Cik Ash delete June 13, 2016 at 3:15 PM

buat kak zakie.. sedap jugak taw

Reply
avatar
Zafirah Kama delete June 13, 2016 at 5:12 PM

senang je buat.. baru tau.. ingat kan susah..

Reply
avatar
Jejari Menaip delete June 14, 2016 at 6:10 PM

wah... nanti boleh cuba... thanks.. :D

Reply
avatar
Murni Alysa delete June 15, 2016 at 10:38 AM

sangat bagus resipi ni..sesuai bg orang yang tak boleh makan telur..kreatif cik ash ni..

Reply
avatar
izzeyda delete June 15, 2016 at 3:05 PM

sesuai untuk yang alergik telur..

Reply
avatar
Sha Mohamed delete June 16, 2016 at 12:31 PM

Adoi.. meleleh air liur nengok.. Lama tak makan puding caramel nie..

Reply
avatar
Cik Ash delete June 17, 2016 at 6:42 PM

Hihihihihi kak ekin pun mula2 ingat susah gak apa senang sangat

Reply
avatar
Cik Ash delete June 17, 2016 at 6:43 PM

Sama2 boleh la cuba nanti

Reply
avatar
Cik Ash delete June 17, 2016 at 6:43 PM

Hahahahaha kak murni ekin pun tengok daripada resepi orang gak

Reply
avatar
Cik Ash delete June 17, 2016 at 6:44 PM

Sedap makan rasa nak buat lagi sebab tak ada telur

Reply
avatar
Cik Ash delete June 17, 2016 at 6:44 PM

Buat la sha senang jah tu

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post