Monday, July 18, 2016

author photo
Resepi Sambal Tumis Ikan Bilis Terung Pipit | Assalamualaikum.. 
Hai korang semua.. alhamdulilah hasil tanaman dari kebun tak jaga terkejut tengok belakang rumah ada tumbuh pokok Terung Pipit hihihihi... dulu dah ada abang nak tebas buang ,loni kembali berbuah pulak pokok ni.. ni hasil buah pertama ni...

sambal ikan bilis terung pipit
Hasil berbuah pertama ni Cik Ash buat Sambal Tumis Ikan Bilis Terung Pipit menu frebret suami ni dia makan lauk ni tak pandang dah lauk lain taw...nasi bertambah-tambah kalau ada sambal ikan bilis ni..  Jom kita usha resepi ni dekat bawah 


Sambal Tumis Ikan Bilis Terung Pipit


Resepi Sambal Tumis Ikan Bilis Terung Pipit
Oleh: Cik Ash

Bahan-Bahan
1 Mangkuk Ikan Bilis (di goreng dulu ya)
Terung pipit
1 labu Bawang Kuning (dikisar)
1 labu bawang merah (dikisar)
3 ulas bawang putih (dikisar)
1 inci halia (dikisar)
10 keping cili kering (dikisar)
3 sudu besar gula
sedikit garam dan pati sedap
1 cawan air

Cara Membuatnya :-
1. Panaskan minyak tumis bawang kuning, bawang merah,bawang putih,halia dan lada kering sampai pecah minyak.
2. Bila bahan tumis dah pecah minyak masukkan ikan bilis gaul bagi sebati.
3. Bila dah sebati tu masukkan terung pipit kacau bagi terung masak sekata.
4.masukkan gula untuk bagi sambal ikan bilis sedap ini la rahsia ikan bilis orang kelantan sedap letak gula dulu.. hihihihi
5. Lepas tu baru letak garam dan serbuk pati sedap.
6. Siap boleh hidangkan dengan nasi putih panas..

Ok itu saja resepi hasil dari air tangan ekin buat suami dan ibu mentua... hihihihihi... selamat memcuba resepi simple dari pada ekin...


This post have 32 komentar

avatar
Kakzakie Purvit delete July 18, 2016 at 8:58 AM

Kakak nak cuba buatlah Ash sebab rumah kakak yg kosong tu ada pokok terung pipit ni. Dia tumbuh sendiri tapi banyak buahnya. Biasa kakak celur dan ulam dgn sambal belacan aje..

Reply
avatar
Jari Manis delete July 18, 2016 at 10:45 AM

Assalam Ekin...selamat hari raya..sorry tau lama tak singgah sini huhu

Reply
avatar
Jari Manis delete July 18, 2016 at 10:45 AM

Ekin buat sambal letak halia eh..sis JM x pernah lak letakllnanti leh try..mesti rasa lg sedap

Reply
avatar
Jari Manis delete July 18, 2016 at 10:45 AM

patutlah En Abe mkn bertambah2 sedak sgt tu

Reply
avatar
Jari Manis delete July 18, 2016 at 10:45 AM

letak bawang kuning tu bawang London tu kan..biasa sis JM letak satu jenis je either bawang besar or bawang London..nak cuba lah resipi Ekin ni

Reply
avatar
Jari Manis delete July 18, 2016 at 10:47 AM

aha..baru tahu..letak gula dulu baru garam...letak gula putih eh...kalau sis JM suka letak gula merah or gula kabong

Reply
avatar
y i e n delete July 18, 2016 at 11:15 AM

Dah lama tak makan terung ni :')

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:28 AM

cuba kakzakie... ekin ni sebab suka sangat makan sambal ikan bilis tu buat...

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:29 AM

memey sedap akak.. hihihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:30 AM

wsalam sis JM selamat Hari Raya... xpe faham sis sibuk

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:30 AM

ha ah ekin masak apa2 semua letak halia.. xpernah tinggal halia..

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:31 AM

febret dia sis JM... dia bagitaw dah kalau sambal ikan bilis ada dia tak tengok dah lauk lain

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:45 AM

bawang besar kuning tu la bawang Honland sis JM...

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:46 AM

ekin letak gula putih jah kak.. ada gak gula merah tu n gula kabong xguna hihihihi

Reply
avatar
Cik Ash delete July 18, 2016 at 11:46 AM

sama la.. ekin tahun ni baru makan...

Reply
avatar
Sha Mohamed delete July 19, 2016 at 10:22 AM

X pernah lagi buat sambal.. Selalunya buh dalam gulai lemak pucuk ubi tumbuk je.. Nak bagi manis gulai lemak tu..

Reply
avatar
Mellya Musa delete July 19, 2016 at 11:09 AM

sedapnyaaaa :DD dari segmen yang sama
done follow and menabung disini

http://mellyacrayola.blogspot.com/

Reply
avatar
adianiez AIDA delete July 19, 2016 at 1:20 PM

aida x pernah masak terung pipit, ekin.
memang x reti.
anak2 pun x makan :(

Reply
avatar
Cik Ash delete July 19, 2016 at 4:25 PM

Try la buat sha.. Sedap makan sambal campur dengan terung pipit ni

Reply
avatar
Cik Ash delete July 19, 2016 at 4:25 PM

Ekin pun xreti gak kak aida

Reply
avatar
Cik Mimie delete July 20, 2016 at 11:12 AM

Sedapnya Kak Ekin.. baru first time Cik Mimie dgr nama terung pipit.. heee..xtau pun kewujudannya.. teruk betul la..

Reply
avatar
Cik Mimie delete July 20, 2016 at 11:12 AM

Samabal tumis ikan bilis memang sedap..pedas2, makan dengan nasi panas tambah kicap sikit..sedapnye :)

Reply
avatar
Cik Ash delete July 20, 2016 at 4:49 PM

takkan Cik Mimie tak pernah tengok terung ni...

Reply
avatar
Cik Ash delete July 20, 2016 at 4:50 PM

memey sedap satu menu febret abang ni

Reply
avatar
Unknown delete July 21, 2016 at 1:47 PM

pernah try masak sambal ikan bilis dengan terung pipit nie , tp xjadi rasa pahit ,mungkin saya salah teknik kot , apa2 pun tengok gambar dah terliur

Reply
avatar
Cik Ash delete July 21, 2016 at 4:59 PM

Mungkin ada salah teknik tu cuba la buat lagi hihihihihi

Reply

ash.rie8506@gmail.com

EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post